Thursday, April 24, 2008

Kaitan Agama dan Sains

Satu hari, saya 'tertengok' sebuah cerita Barat. Bukan daripada awal. Cuma saja-saja buka saluran AXN masa cerita ni dah nak habis.

Apa yang saya nak ulas ialah sedikit babak dalam cerita tersebut.

Tengah mereka(watak ayah, abang dan adik) makan malam bersama, tiba-tiba mereka berbincang tentang kaitan sains dan agama. Si Abang berkata bahawa orang(yang seagama dengan mereka kot) akan menerima agama sebagai agama, tidak ada masalah jika bercanggah dengan sains. Maksudnya ajaran atau fahaman yang dipercayai dalam agama mereka itu bersifat suci daripada kesalahan atau lebih tepat, tidak perlu @ tidak boleh dipertikai walau bercanggah dengan apapun.

Kemudian, Si Adik pula memberi pandangan. Sains tidak memerlukan agama untuk 'betul'. Maksudnya lebih kurang macam yang di atas, cuma berbeza daripada segi subjek sahaja. Lalu dia pun keluarkan contoh seorang saintis(Galileo kot) yang dihukum kerana mengatakan bahawa Matahari tidak mengelili Bumi. Kerana dianggap bertentangan dengan ajaran agama masyarakat yang menganggap Bumi sebagai pusat alam.

Kemudian, Si Ayah berkata bahawa dia tidak berminat dengan tajuk itu, lalu segera berhenti makan. Kemudian, blah.

Diorang punya conversation tamat kat situ, just like that.

Sayapun berfikir, apa kaitan agama mereka dan kehidupan mereka sebenarnya? Macamlah agama itu satu kepercayaan yang memang karut. Memang salah, jadi jangan dipertikai, ikut dan percaya sahaja.

Haha, nak tergelak pun ada...Rasa pelik pun ada...itu je lah...malas nak tulis panjang-panjang...rasanya dah cukup untuk difahami...

Wallahu A'lam

0 maklum balas:

Powered By Blogger
Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template