Friday, April 2, 2010

Usrah 2: Nilai Mas Kahwin

Insya-Allah kali ini saya ada perkongsian yang menarik. Kalau selama ini kita tak tahu. Jadi sekarang saya buka peluang bagi semua sahabat untuk ambil tahu. Nanti boleh la memilih negeri mengikut kemampuan masing-masing ya.


NILAI MASKAHWIN SELURUH MALAYSIA


BIL

NEGERI

NILAI

ANAK DARA

JANDA

1

JOHOR

RM 22.50

RM 22.50

2

MELAKA

RM 40.00

RM 40.00

3

NEGERI SEMBILAN

a. Bukan Waris

RM 24.00

RM 12.00

b. Ahli Waris

RM 48.00

RM 24.00

4

SELANGOR

RM 300.00


5

KUALA LUMPUR

RM 80.00

RM 40.00

6

PERAK

RM 101.00

7

PULAU PINANG

RM 24.00

RM 24.00

8

KEDAH

Tidak ditetapkan

9

PERLIS

Tidak ditetapkan

10

PAHANG

RM 22.50

RM 22.50

11

TERENGGANU

Tidak ditetapkan

12

KELANTAN

Tidak ditetapkan

13

SABAH

RM 100.00

RM 80.00

14

SARAWAK

RM 120.00

RM120.00

15

W.P LABUAN

RM 80.00

RM 80.00


Catatan:

Mas Kahwin (Mahar) berasal daripada perkataan Arab. Di dalam al-Quran istilah mahar disebut
dengan al-sadaq, al-saduqah, al-nihlah, al-ajr, al-faridah dan al-‘aqd.

Menurut istilah syara’ mahar ialah suatu pemberian yang wajib diberikan oleh suami kepada isteri dengan sebab pernikahan.

13 maklum balas:

caLiPh said...

bgos3.
fakta bru tuh.
ak pn bru tw.
tp npe ko msokkn neh?
nk bgtw kt calon supye jgn mntx lbey ker?
haha..
nep,
sgt2 nk tw spekh grgnny calon tuh.....

kak zakiah said...

imah.. he3.. akk pun pelik tgok dia masukkan nih.. nampaknya perak RM 101 ye.. tinggi nampaknya org perak pnya mas kahwin.. kui3.. sorry, sesaje nk mengusik enta..

hanif_m_noor said...

ceh~~...cakap jangan terlebih ya...apapn syukran atas respon...

caLiPh said...

oho~
org perak ae...
ari tuh ak tny xnk ngaku.
xpe2..
ak pork perandakn mjls ko t.
hahahaha~~

hanif_m_noor said...

eh ima, apa ko ckp ni? ko salah tulis ke?

Khairunnisa Ithnain said...

haha.. korg2..
ape2pon aku berbangga jd org johor..
murah jek.. xde membebankan lelaki..
tp dun wory, mas kawin murah, HANTARAN bg HIGH skit.. hohoo~

and btw anep, aku da tag ko.. sila la dtg kt page aku n buat tag tu... trimas.. :)

caLiPh said...

x btoi ke ak ckp anep?
ak mrujuk pd kte2 kak zakiah.
huhu..
nisa,
kite as org jhr mmg bek kn?
*wink*
;)
xyah hntrn pn xpe nisa'...

PENDAKI said...

Bismillah. Salam. Suka mas kahwin yang baca surah At-Tahrim atau al-Fatihah

kak fitri said...

dik...mas kahwin selangor RM300 mulai 1 Jan 2010

hanif_m_noor said...

pendaki: wsalam...alhamdulillah kalau ada yang mahu menerima

kak fitri: betul ke? hehe, ni da outdated da ni...

NurfatenDiyana said...

Recently!..
Sy dgr johor nek hrga da..
Rm150..

hanif_m_noor said...

faten: eh? yeke? ayah ana jurunikah, dia tak cakap apa2 pun...ye2 je tu...

Nurfaten Diyana said...

Ustaz ana yg ckp.. =)

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template