Saturday, May 16, 2009

Maafkan Saya

"Hanif, ana harap anta tak salah faham....Kalau ikut ana sendiri, anta ok je pada pandangan ana. Tapi ana terkejut juga bila seorang kawan ana ni katakan pada ana yang anta ni tak berapa hikmah dalam menegur, dia rasa macam teruk sangat dia pada pandangan anta"

"Ooo. Apa lagi yang dia kata?"

"Dia tu tua sedikit dari anta, jadi dia mungkin berkecil hati kalau anta layan dia macam anta layan orang lain. Tapi dia takkan direct bagi tahu anta sebab anta ni pun kawan dia juga". Sambungnya lagi.

"Em..." Saya menunggu butir ayat yang seterusnya untuk dia teruskan.

"Anta kena sesuaikan ikut orang. Kalau macam ana ni, anta nak layan macam member2 biasa, ana pun tak kisah. Tapi ada orang tak boleh, mungkin agak sensitif. Mungkin dia rasa dia tak dihormati, anta kena perhati perkara ni" Sahabat saya menegur.

Saya terdiam sebentar, mencari ayat....

"Terima kasihlah sahabat sebab bagi tahu ana. Ana bukan tak perasan. Tapi kadang-kadang ana ni memang terlepas pandang tentang perkara ini. Ana pun sedar yang ana ni memang tak berapa pandai jaga hati orang. Lagi-lagi dalam menjaga tutur kata. Silap ana juga" Saya bersuara.

"Lagi satu, ana nampak anta ni kalau jumpa dengan orang yang baru kenal terus je layan macam member rapat. Bukan tak bagus, tapi kita kena pertimbang cara kita, takut apa yang kita buat tu menyebabkan orang tak suka" Isu baru dibuka.

"Bagus jadi peramah, tapi perlu bertempat." Dia menambah.

"Em, betullah anta. ana ni kadang-kadang melebih-lebih macamlah dah kenal lama." Alamak, saya termengakulah pulak. Hanif, bantah la sikit!...tapi dah memang betul nak bantah apenye?

"Jadi itulah ana nasihatkan anta, supaya jangan layan orang sesuka hati je. Semua ada perasaan yang perlu dijaga." kata sahabat saya dengan tenang. "Tapi anta jangan berkecil hati pulak, ana tak berniat apa-apa, cumanya tak sedaplah bila dua kawan ana ni bermasalah"

"Ya, anta betul. Ana mengaku dan ana tak kecil hati. Baguslah anta bagi tahu, sekurang-kurangnya, ana boleh perbaiki apa yang kurang" Saya mulakan bicara kembali.

"Tapi sebelum tu, ana ada nak kongsikan sesuatu dengan anta" Saya cakap perlahan.

"Memanglah sebagai orang yang ditegur, kita mengharapkan orang yang menegur berlapang dada dengan kita; menegur dengan hikmah, melayan kita dengan hormat."

Sahabat saya tersebut hanya mendengar..

"Tetapi perlu juga kita ingat bahawa semua orang tidak sempurna". "Ada orang yang baik ibadahnya, tapi kurang pula dari sudut tatasusilanya" Kata saya. "Ada orang baik hatinya, tetapi kadang-kadang kita pula yang terganggu dengan perangainya".

"Jadi sepertimana kita mahukan orang menerima kekurangan kita, seperti itulah kita perlu bersedia menerima kelemahan orang lain". Tegas saya.

"Jika kita mahukan sahabat yang memahami kekurangan atau keburukan diri kita dan menegur kita dengan cara yang berhikmah, ingatlah bahawa semua orang ada cacat celanya; dan kalaulah orang tersebut memang tidak berhikmah dalam menegur, itulah kekurangan yang perlu kita terima".

"Ini konsep dua hala, kita perlu berlapang dada terlebih dahulu sebelum kita mengharapkan orang lain berlapang dada pada kita".

"Ana cakap macam ni, bukanlah nak katakan bahawa ana tak bersalah atau nak back-up balik diri ana sendiri daripada kesalahan yang ana buat." Kata saya menjernihkan persepsi. "Ana memang bersalah, dan teguran anta sangat bernilai buat ana" Ana akan cuba ubah perilaku dan adab ana"

"Ana harap anta faham apa yang ana maksudkan adalah kita semua ada kekurangan dan kelemahan yang tersendiri. Dan bagaimana kita mahu orang lain berlapang dada dengan kita, kita juga perlu belajar memahami kekurangan mereka. Kitakan kawan."

"Apapun, terima kasih banyak-banyak atas teguran anta" Ujar saya mengakhiri kata....



p/s: Maaflah kalau ada sesiapa yang selama ni pernah berkecil hati dengan saya....tegurlah kalau saya tersilap...jujur saya katakan, saya sangat menghargainya...tq

Terima Kasih Semua!!!!!!

"Saya nak jadi cikgu"

"Anep nak kerja apa nanti?" Mak tanya..."Anep nak jadi pendidik, tak kesah la cikgu ke, pensyarah ke"

"Em, ko ade nak tanya aku ape2 tak? aku boleh tolong ajarkan"

"Nep, masdar tu ape?", "Jap, camni..."

"Kamu nak jadi penyarah? Bidang apa?", "Saya tak kesah bidang apa pun, asalkan saya dapat Master, PhD. saya mengajarlah dalam bidang tu"

Sempena Hari Guru, Saya mengabil kesempatan untuk mengucapkan kepada:

0. Junjungan besar Muhammad s.a.w yang tanpa mengeluh, bersama para sahabat menyebarkan risalah Allah...Alhamdulillah (Pujian hanya bagi Allah) saya tergolong dalam umat yang diberi Iman dan Islam....Thanks a lot....

1. Mak saya, Ustz. Jamaliah....yang mendidik dan mengasuh saya sejak kecil dan sampai sekarang tak berhenti lagi menjadi tempat saya mengadu....tak kira susah atau senang sentiasa di sisi...thanks mak!

2. Abah, Ust. M Noor....yang terlalu banyak pengalaman yang saya timba darinya...sangat prihatin terhadap anak-anak (yang selalu saya mintak duit, hehe)...terima kasih atas segala pengorbanan abah!

3. Warga pendidik Sekolah Kebangsaan L.K.T.P. Ayer Hitam (Cg. Kauthar, Cg. Musa, Cg. Salimah, Cg. Latifah, Cg. Salmah) Yang mengajar erti 'belajar' kepada saya...

4. Warga pendidik Sekolah Menengah Agama Kerajaan Johor dari F1-awal F4 (Cg. Latifah, Us. Fuad, Ust. Mashitah, Cg. Salmah, Ust. Shaharuddin, Allahyarham Us. Ahmad, Ust. Tanti, Ust. Atikah, Cg. Mt Sairi, Cg. Kalamullah, Cg. Normah, Ust. Nora, Us. Hermie, Us. Faiz, Cg. Rafkah, Ust. Faridah, Cg. Sairi, dan yang saya terlupa untuk sebutkan sekali) Yang menyemai sinar keilmuan dalam diri saya....

5. Warga pendidik Bumi Waqafan; Kolej Islam Sultan Alam Shah (Ust. Zubaidah, Ust. Noreidah, Cg. Salma, Ust. Mohamad, Cg. Nurlini, Cg. Asiah, Cg. Wong, Cg, Wan, Cg. Mariah, Cg. Nik Hazira, Ust. Noraziah, Cg. Harlina, Ust. Norhayati, Cg. Aznora, Cg. Marina, Cg. Nur Azlin, Cg Haznah, Cg. Ch'ng, Ust. Sumaiyah, Cg. Rosnani, Ust. Rasyidah) Yang mematangkan diri saya....

6. Warga pendidik (bekas bumi KIM) Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (Bro. Pahsha, Ms. Zaharah, Mdm. Nordiana, Mdm. Marshitah, Mdm. Lily, Mdm. Asmeza, Bro. Malik, Ms Hartini, Mdm. Catherine, dan banyak lagi) Yang menunjuk ajar saya...

7. Adik-beradik semua (Along, Angah, Uda, Ajib, Mimi, Acit, Adik) Yang banyak pengalaman dilalui bersama

8. Kawan-kawan sekolah dulu dan sekarang ni (Fadhil, Syed, Faeq, Naqib, Hanif, Faqih, Azizul, Rahmat, Tuan, Sadiq, Hakim, Izzat, Tarmizi, Izzudin, Fateh, A. Azrul, Anas, Akmal, Idil, Munzir, Ikhwan, Hafizi, Amir, Kerol, Aiman, Amir, A. Ubaid, A. Hafiz, A. Amin, Izzaz, A. Fauzan, K. Amelin, K. Fitri, K. Iftitah Firdaus, Haq, Azam, Majdi, Hakim, Amirul, Syrup, dan semua) Yang banyak membimbing saya...

9. Dan sesiapa sahaja kerana tak mampu saya ingin nyatakan di sini...maaf, tapi saya sangat2 berterima kasih kepada kalian semua....Yang membawa saya kepada Tuhan....

Terima Kasih Semua...Selamat Hari Guru saya ucapkan!!!

p/s: Maaflah kepada sesapa yang tak sempat saya rakamkan ucapan terima kasih ini....

Wednesday, May 13, 2009

Coming Late

SPEAKING TEST for EPT
VANUE: LY009
DATE: 13 MAY 2009
TIME: 4.50 PM

Me: Assalamualaikum
Madam: Waalaikumussalam
Madam: What is your name?
Me: Hanif
Madam: Owh, you're late.
Me: I'm sorry madam
Madam: Because you're late and we have no enough time, you have no time to brainstorming. Take the card and you may start now.
Me: Now?
Madam: Yes
Me: ok

1st Question: "Describe about the most memorable event that you had"

Me: Em, from my primary school till my secondary school, i'm not too involved in co-curricular activities. Very shy and passive person.
Madam: Ooo...
Me: Until i'd entered Kisas, in my form 4, i had been a secretary of Arabic Language Society, then, i also had organized an event there, in that event, we had invited Rabbani, and that is very interesting for me.
Madam: Owh...
Me: Then, we had many activities there. Everyday we had a kind of public speaking; tazkirah. There I had learned to speak in front of others, in front of my friends. I'm very glad.
Madam: Ok, now we go to the second question

2nd Question: "Experience is the best opinion" What is your opinion?

Me: Ha? em...
Madam: Opinion? Oh no, it's teacher. Experience is the best teacher.
Me: O...Ok, for me, when we want to get to know about something, we have to learn it. We have to know about it theoretically first. For example, we want to pray, so, we have to learn it from the real teacher first. Just then we can do it and get the experience. However, that doesn't mean experience is not important. Experience is a very good teacher for us because it's important for us to know about something not just theoretically, but also practically. Furthemore, actually, sometimes not every experience that we get we can interpret it correctly, sometimes we also misinterpret it. So, we have to ask about it to someone who know better than us. This is important, we cannot be too confident that ourselves is the only one who is right.
Madam: Ok, good...i think we can finish now.
Me: Ok madam,
Madam: Ok
Me: Em, before that, may i know what is your name?
Madam: Madam Raziah...
Me: Ok, thanks madam. Assalamualaikum
Madam: Waalaikumussalam

la...camni jaa...takkan da abis kot...aku tengok orang sebelum aku tu punyalah lama, aku kejap je...

i dont know why, but i feel that it is a very very short conversation. Maybe because i had coming late. Less than 5 minutes i think. i hope i pass this test, dont want to repeat it... Amin

Saturday, May 9, 2009

Ini ke Pemimpin aku?

Saya ni dah lama tak post entri. Tapi isu Perak baru-baru ni...(yang sangat kelakar)...menyebabkan saya tergerak untuk menulis

Hampir semua tuduhan kedua-dua pihak adalah sama. PR kata BN tak hormat pelembagaan, BN kata PR langgar amalan demokrasi. Kalau BN kata PR gilakan kuasa, PR pun kata balik yang BN kemaruk nak mentadbir, tak dapat terima kenyataan jadi pembangkang.

Kalau saya nak cakap siapa betul dan siapa salah, mungkin saya tak ada maklumat yang cukup dan autoriti untuk melakukannya.

Tapi kalau ye pun, jangan la buat DUN Perak tu macam playground. Sekejap, tak benarkan Adun masuk, sekejap lagi, biarkan Dun bersidang bawah pokok (Pastu, sidang bawah pokok ni diiktiraf pulak sah oleh sebahagian pakar undang2), Sebab tak nak kalah, dorang (BN) pun mintak la nasihat undang-undang dari luar, Pastu FRU jaga Dun, tak nak benarkan orang masuk la, Tiba-tiba MB baru naik dengan perkenan Sultan, tapi masa tu, MB lama masih tak sah dilucutkan jawatan lagi, MB baru pun nak Exco sendiri, jadi die lantikla orang die, Jadi ada dua barisan Exco la sekarang ni. Entah dapat ilham dari mana, Setiausaha Dun pun keluarkan la arahan untuk bersidang tanpa kuasa, Pastu kuasa Speaker Dun dinafikan, Speaker tolak usul pun bole main-main tak setuju lak. Ha, pastu, sekarang ni sebab kemaruk sangat, nak berkuasa, Speaker pun diheret keluar DUN macam heret penjenayah (yang mengheret pun saya tak tahu ada kuasa ke tak).

Kelakar pulak dengar kebudak-budakkan ni. Macamlah diibaratkan sorang budak kecil yang nak sangat mainan, jadi die pun dengan bersungguh-sungguh nak dapatkan jugak mainan tu, walaupun bapak die tak kasi. Tak kesahla menangis ke, protes ke, bertikam lidah, tak nak dengar nasihat ke, kita pujuk pun tak lepas. Kalau itu, budak kecil, tak tahu ape yang betul, ape yang salah, tak mumaiz lagi, jadi kita pun boleh faham kalau dia tak nak dengar cakap. Samalah kalau tak nak ikut undang-undang ataupun kurang adabnya. Still boleh maafkan sebab masih cetek akal.

Tapi ini pemimpin saya dan rakyat Malaysia. Pemimpin yang sepatutnya lebih bijak, professional dan berkelayakkan daripada orang yang dipimpinnya. Kalau nak kuasa pun, buat la elok-elok. Paling kurang, jaga adab dan thiqah orang lain, jangan la memalukan diri sendiri. Kan tak sedap mata memandang.

Saya terbayangkan seorang pemimpin yang pandai mengatur, mencorak suasana, efisyen dalam pengurusan, bertolak-ansur, strategis, berakhlak, beretika dan sopan untuk jadi pemimpin saya. Kalaulah (selama ni) sumpah seranah dalam Dewan tu da tak boleh nak buang, paling kurang jangan la tambah keburukan tu dengan keterburu-buruan dan kebudak-budakkan.

Kan tak manis dipandang orang kalau seseorang yang sepatutnya dipandang hormat, ada kedudukan, tak jaga tatasusila. Ini bukan isu peribadi macam video lucah, atau ape-ape akhlak buruk di belakang rakyat. Tapi ini isu kebudak-budakkan di hadapan rakyat, di tempat yang sepatutnya undang-undang dijulang. Kalau bergaduh berebut barang kat pasar malam tu pun sangat memalukan. Inikan pula bergaduh untuk dapatkan kuasa kat tempat yang dah tetap dah peraturannya. Setiap orang ada hak masing-masing kan?

Saya tak katakan BN nak dapatkan kuasa dengan sebab yang jahat. Seperti kata-kata seorang rakyat, BN buat macam ni sebab nak membela rakyat die kat Perak (kelakar tak bunyinya? Takpela kan?). Fine. Tapi, kalau iya pun, ikut la track yang melambangkan kita ni seorang pemimpin. Sebagai contoh (dari sudut adab), Seorang pengarah urusan sebuah syarikat ingin mengurangkan pekerjanya, jadi, kalau ikutkan memanglah dia ada kuasa memecat begitu sahaja pekerjanya, tapi tak bolehlah dia sebagai orang yang dihormati memecat pekerjanya tanpa memberikan notis dan pertimbangan. Kan tak professional tu namanya. Kita ada hak untuk jaga nama baik kita sendiri.

Ni tak, orang dok kata macam-macam. Saya sebagai orang yang kurang penting pun rasa malu. Itu pemimpin aku kot!!!

Jadi sekarang ni, ramai orang kena tangkap (sebab isu ni), pastu ade pulak kes kena lepas balik sebab mahkamah tak lulus waran tangkap (macam mana bole tangkap dulu sebelum dapat waran, bole ke? Saya tak tahu). Saya memberi pendapat dari sudut yang mudah, bukan pelik sangat kalau anda memimpin, sebab memang sebelum ini (dan sekarang pun) anda adalah pemimpin.

Bukan untuk menimbulkan polemik, tapi, saya ni manusia, dan anda juga adalah manusia (majoritinya pun muslim)....

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template