Thursday, February 24, 2011

[r.e.s.u.l.t.] KEPUTUSAN PENUH PRK UIAM

CONSTITUENCIES (GOMBAK CAMPUS)

AHMAD IBRAHIM KULIYYAH OF LAWS:
Hafizul Faris bin Che Razlan (641)
Muhammad Eizzaz b Redzuan (418)
Muhammad Fitry b Hussin (619)
Muhammad Taufiq b Johari (186)

KULIYYAH OF ENGINEERING:
Mohamad Amir Arif b Ramli
Syahril Uzair b Syahmil Hameed
(won uncontested)

KULIYYAH OF ECONOMICS & MANAGEMENT SCIENCES:
Masyitah bt Md Hassan (540)
Mohammad Iqbal b Ab Wahab (837)
Nashrul Haziq b Mohd Nasir (257)
Nur Sakinah Sulaiman (680)
Wan Mohd Hafiq b Abdul Jalil (726)

KULIYYAH OF INFORMATION & COMMUNICATION TECHNOLOGY:
Siti Aminah Mohd Naim
Wan Zulkarnain Wan Ismail
(won uncontested)

INSTITUTE OF EDUCATION:
Mimi Nor Syahuda bt Setapani (182)
Nik Mohd Hanis Nik Rakami (273)
Mohd Fairul Mohd Nawawi (110)
Nurrul Hafizul Che Hussin (146)
Ahmad Abdussalam Husni (103)

KULIYYAH OF ISLAMIC REVEALED KNOWLEDGE & HUMAN SCIENCES:
Mahirah Abdul Rashid (1624)
Mahmud Rajaie Othman (499)
Mohamad Kamal Hakimie Mohd Nazri (355)
Mohd Hazirin Zainordin (262)
Mohd Rizwan b Mat Zain (1337)

KULIYYAH OF ARCHITECTURE & ENVIROMENTAL DESIGN:
Adib Fakhrullah b Azmi
Muhammad Hafizul b Taib
(won uncontested)

INTERNATIONAL STUDENT:
Mohammad Mohiuddin
Abas Abdullah Ahmed
Habib Abu Omer
Noman Bashir
(won uncontested)


CONSTITUENCIES (KUANTAN CAMPUS)

KULIYYAH OF ALLIED HEALTH SCIENCES:
Anis Nadia Hussin Shokri (163)
Farihah bt Abdullah (115)
Muhammad Luqman Hakim bin Roomali (207)

KULIYYAH OF DENTISTRY:
Kamal Amar bin Dahlan
Nurun Hanim bt Othman
(won uncontested)

KULIYYAH OF MEDICINE:
Hanis bt Abdul Rani
Sharif b Ahmad
(won uncontested)

KULIYYAH OF NURSING:
Fauzan b Mohamed (148)
Intan Fazirah bt Mustapha (84)
Nur Zu’aini bt Mohd Sariful Lim (116)

KULIYYAH OF PHARMACY:
Ahmad Mustaqim b Ariffin
Noor Baiti Solehah bt Nu Awi
(won uncontested)

KULIYYAH OF SCIENCE:
Muhammad Shafiq bin Abu Hassan
Siti Aminah Muhammad Imran
(won uncontested)

INTERNATIONAL STUDENT:

Miss Hasna Ahmad
(won uncontested)

"Dari Mahasiswa Untuk Mahasiswa"

Monday, February 14, 2011

Catatan Masa Lepak (Mak Abah i.n.s.p.i.r.a.s.i. sepanjang zaman..=))

MAK ABAH saya berprofesyen sebagai dua orang GURU.

Mungkin dulu saya tak berapa perasan tentang perkara ni (tapi memang ada perasan gakla). Mak abah saya memberikan impak yang cukup-cukup besar dalam pembentukan diri saya dan adik beradik yang lain.

Bukan nak berbangga ataupun apa, tapi nak puji je.

Masa saya kecil dulu, saya ada satu cita-cita. Nak jadi Cikgu. Cita-cita ni masa sekolah rendahlah; abang saya pun ada cita-cita yang sama. Saya ingat lagi, ada satu ketika itu, saya masih lagi di sekolah rendah tahap satu. Abang saya siap buat kelas Matematik lagi untuk saya dan adik saya. Memang macam kelakar, tapi itulah kuatnya semangat nak jadi cikgu.

Kemudian, bila saya dah besar sikit; dah sekolah menengah, saya modify sikit cita-cita tu jadi Pensyarah (sebab nak nampak advance sikit la kononnya).

Walaupun kini saya tengah ambil Program Kejuruteraan di Universiti, tapi minat nak jadi cikgu tu masih ada; cumanya kalau famili saya tanya, saya cakaplah, "Amik Engineering kot, jadi engineer la".

Ok, fact yang saya nak bawa kat sini adalah, adik beradik saya ada 8 orang; 5 dah kerja, 3 masih belajar; dan 4 dah berkahwin...cuba bayangkan, yang 5 abang kakak tambah 4 orang abang kakak ipar sekali; jumlah=9 orang (tak termasuk mak dan abah); semuanya bekerja sebagai GURU; ada yang jadi cikgu sekolah rendah, KPLI, J-Qaf, ada MRSM, ada Sekolah agama swasta dll.

Menarik kan fakta ni...

P/s: Apa pujian yang saya nak cakap tadi? Saya nak kata, mak abah saya ni memang jaga kami betul-betul la, dan bersungguh-sungguh menjiwai profesyen masing-masing, sampaikan anak-anaknya ikut jejak langkah mak abah; mungkin sebab nampak best kot kerja cikgu ni...tapi yang tak tahannya tu, yang menantunya pun semua pakat pilih kerja yang sama...=)

Wednesday, February 2, 2011

[isu umat] MUNGKIN MEREKA BUKAN ORANG YANG PENTING BAGI ANDA...TAPI...

Pasca PRK DUN Tenang; kita masih lagi ada satu PERKARA yang sangat-sangat PENTING!!!


Mengenai KRISIS di Mesir. Bagi sesiapa yang masih lagi TIDAK TAHU @ tidak AMBIL TAHU, sila berbuat demikian SEGERA. Sila menjadi seseorang yang ALERT dengan isu semasa dan kebajikan SAHABAT2 kita di LUAR NEGARA.

Bayangkan, kalaulah disana terdapat ibu bapa kita, abang kakak kita, adik-adik kita, saudara mara kita ataupun sahabat handai kita. Pastinya kita merasai KECEMASANNYA.

Siapapun mereka, mereka tetap SAUDARA kita dalam Islam.

Oleh itu, sila KLIK SINI atau mana-mana lagi sumber info di facebook, twitter, akhbar, blog-blog, laman-laman agensi kerajaan atau mana-mana sumber lain. [semudah cari di engin carian yang melambak itu]

Harap Alert!!...wallahu a'lam...

Sunday, January 30, 2011

[N05] PRK yang Bersejarah (Johor dah berpuluh tahun takda PRK kot..)

1:26
Setakat jam 1 petang, jumlah keluar mengundi di Tenang ialah 8,167 pengundi atau dalam peratusan 55.36 peratus menurut SPR.
1:36
SK Kampung Tenang - Dilaporkan 6 buah trak polis dan jip tanpa stiker SPR memasuki pusat pembungan undi. Tujuan tidak diketahui.
1:41
Cikgu Mala sekarang menuju ke SMK Tenang. Beberapa jalan dilalui sudah di dinaiki air dan kenderaan bergerak perlahan.
1:51
Jalan dari pekan Labis menuju ke Felda Tenang dinaiki air sehingga ke paras pinggang menyebabkan kenderaan ringan tidak boleh melalui jalan tersebut
2:08
Kebanyakan jalan kini ditutup kepada kenderaan ringan. Pergerakan di Tenang kini terbatas.
2:09
Pasukan penyelamat kini giat menjalankan usaha memindahkan penduduk dan mengambil pengundi untuk dibawa ke tempat pengundian
2:31
Seramai 846 orang penduduk di Tenang dibawa ke pusat pemindahan berikutan banjir. Antara kawasan yang terlibat adalah Kampung Lembah Bakti, Kg Usaha Jaya, Kg Air Panas dan Kg Batu Badak.
2:32
Labis kini terkepung dengan air banjir, jalan masuk dari kedua-dua arah Yong Peng dan Segamat kini ditutup kepada semua kenderaan kecil.
2:37
Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar meminta SPR menyatakan pendirian berhubung status pengundian hari ini ekoran banjir dan kebanyakan jalan ditutup.
2:42
"Saya minta SPR menangguhkan proses pengundian hari ini kerana hujan lebat dan banjir.

"Pengundi kini sudah terputus hubungan kerana jalan sudah ditutup dan ada dikalangan mereka takut meninggalkan rumah untuk keluar mengundi ekoran banjir di kawasan mereka.

"SPR perlu tegas dan jangan hanya menjaga kepentingan Umno BN sahaja," katanya.
2:48
Menurut SPR, setakat jam 2 petang, jumlah keluar mengundi di Tenang ialah 61.17 peratus iaitu 9,025pengundi.

2:54
VIDEO: Cikgu Mala melawat tempat mengundi
http://www.youtube.com/watch?v=2vaBvLGIy7M
3:28
Laluan banjir teruk menuju ke dua pusat pengundian. Pengundi tidak boleh menghampiri Dewan Orang Ramai Kg Paya Merah di Labis Timor dan SMK Kamarul Ariffin di Bandar Labis Tengah.
3:36
Expand
Jalan utama dari Pekan Labis ke Segamat dipenuhi air bercampur lumpur dari bukit akibat hujan yang tidak berhenti dari tengah hari tadi.
3:37
Kebanyakan kenderaan kecil yang cuba melepasi Tenang menuju ke Segamat terpaksa berpatah balik ekoran beberapa tempat sepanjang laluan kini hampir terputus sepenuhnya akibat banjir.
3:39
Expand
Jalan utama dari Labis ke Segamat yg mula dinaiki air.
3:42
Expand
3:44
Setakat jam 3 petang, jumlah keluar mengundi di Tenang meningkat kepada 65.19 peratus iaitu 9,618 pengundi.
3:54
Expand
3:54
Jalan masuk dari Pekan Labis menuju ke Felda Tenang dan Air Panas ditutup sepenuhnya kepada semua kenderaan.
3:56
Kelihatan trak tentera membawa bot memasuki kawasan berkenaan.
4:05
Expand
4:11
Pihak polis yang ditemui wartawan Harakahdaily memberitahu sebanyak 3 buah bot disediakan untuk mengangkut mangsa banjir yang terperangkap.
4:14
Expand
Sebuah kereta yang ditelenggami banjir di Pekan Labis.
4:15
Petugas PAS di Ladang Labis Utara terputus hubungan dengan luar, jalan keluar masuk ke tempat mengundi dinaiki air.
4:18
Expand
4:25
Expand
Polis sedang menurunkan bot dari trak.
4:32
Sehingga jam 4 petang, peratusan keluar mengundi sebanyak 68.68% atau 10,133.
4:34
Kira-kira setengah jam lagi semua pusat pengundian akan ditutup.
4:36
Polis mula mengawal lalu lintas di Jalan menuju ke Dewan Serbaguna Majlis Daerah Labis sebagai persediaan untuk proses penghantaran peti undi dari setiap unit peti undi.
5:00
Kesemua 12 pusat pembuangan undi di Tenang ditutup pada jam 5 petang.
5:30
Sehingga pusat pembuangan undi ditutup pada jam 5 petang, peratusan keluar mengundi adalah sebanyak71.75 peratus atau 10,585 pengundi.

Untuk S.E.M.U.A...=)

Assalamualaikum,

Kebelakangan ini saya rasa terpanggil untuk menulis semula dan mengaktifkan kembali blog yang dah bersarang labah-labah ini. Sebagai wadah untuk saya belajar menulis sambil berkongsi dengan teman-teman. Semoga bermanfaat...

Sebarang komen membina atau meruntuh sekalipun amat saya hargai .

"akan kubina pondok kayu sekalipun atas runtuhan kota Melaka ini...sebagai manifestasi Melayu hidup berdaulat, mati terhormat..."

Sekian, terima kasih...=)

MOHAMMAD HANIF M NOOR,
Johor.

Saturday, January 29, 2011

Siri 2: 1924 ERA KEJATUHAN

1924 menyaksikan satu titik tolak perubahan yang sangat bersejarah buat segenap umat Islam. Kalau sebelum ini, Tamadun Islam mempunyai sejarah kegemilangan selama ribuan tahun yang dapat kita banggakan, kini semua itu sudah berakhir. Bukanlah ingin dikatakan bahawa sebelum titik ini, Tamadun Islam tidak pernah sama sekali terjejas, bukti Tamadun Islam sebelum Uthmaniyah juga banyak kali menghadapi turun naiknya adalah dengan berbilangnya era khilafah; Khulafa' Ar-Rasyidin, Umayyah, Abasiyyah dan Uthmaniyyah (dan berbagai lagi kerajaan-kerajaan Islam kecil). Transisi era yang terhasil daripada berlakunya krisis-krisis, konflik-konflik, perubahan demi perubahan dan berbagai lagi sebabnya. Namun, secara pukul rata, Tamadun Islam daripada zaman Rasulullah ke Umayyah, ke Abasiyyah, hinggalah ke Uthmaniyyah mengalami perkembangan yang sangat baik dan positif walaupun sering kali menghadapi jatuh dan bangun.


Mungkin 1924 ini adalah titik paling hitam dengan jatuhnya Khilafah Islamiyyah yang terakhir, namun, mungkin ramai yang tidak peduli atau mengambil tahu, apakah rentetan sejarah (baca: punca dan sebab) yang menyebabkan titik hitam 1924 ini terjadi. Tidak mungkin tamadun gemilang sepanjang zaman yang dibina ratusan tahun, malah hasil daripada asas kukuh Islam selama ribuan tahun ini dapat dipadam dalam masa sesingkat setahun, atau sebulan, atau seminggu, jauh lagi dalam masa hanya sehari.


Mungkin kita boleh berbangga dengan mengatakan bahawa pada era Khilafah Uthmaniyyah, semua orang tunduk dan patuh pada hokum dan undang-undang Islam. Namun, adakah kita sedar bagaimana sebuah tamadun yang hebat ini runtuh? Selama ratusan tahun, Empayar Barat menyerang Uthmaniyyah dengan siri-siri perperangan Salib. Tetapi, umat Islam pada ketika itu kukuh, hampir mustahil untuk dihapuskan secara fizikal.


Menjadi satu perkara yang maklum, sumber kekuatan umat Islam adalah Aqidah, Iman, pengamalan Syariat dan hubungan dengan Allah S.W.T.. Pada ketika ini, musuh-musuh Islam dengan pengalaman selama ratusan tahun gagal untuk menjatuhkan Tamadun Islam (kalau dapat pun, akan tumbuh kembali ganti yang lain), berusaha pula menjatuhkan Tamadun kita dengan serangan rohani dan mental (baca: ghuzwatul fikr). Umat Islam ketika ini diserapkan dengan ideologi-ideologi sesat dan tempang daripada Barat. Umat Islam ketika ini diseronokkan dengan hiburan-hiburan duniawi. Umat Islam ketika ini diseronokkan dengan harta dan perhiasan-perhiasan dunia, sehinggalah terserap semua ini ke dalam istana khalifah.


Berlebihan dalam hal ehwal keduniaan ini telah tersebar luas pada diri umat Islam, dan dibantu dengan katalis yang paling berkesan pada ketika itu (pada saat genting fasa kejatuhan) dengan Mustafa Kamal Attartuk. Pemerintahan Turki Uthmaniyyah yang berkiblatkan Barat. Memang benar pada ketika ini, Tamadun Barat (baca: pembangunan material) sudah berkembang luas selepas mereka menyingkirkan Institusi Gereja yang mengongkong. Namun, sangat memalukan dan melucukan apabila Tamadun Turki Uthmaniyah yang pada ketika itu pun tidak kurang hebatnya, bertindak meninggalkan agama sendiri, untuk perkara-perkara yang tidak relevan. Pada ketika ini, dibina patung-patung Mustafa Kamal, dihias seluruh kota Istanbul dengan benda-benda yang tidak membantu pada perkembangan tamadun. Sungguh lucu dengan membaca sejarah; ketamadunan dan kemajuan itu hanya akan terbentuk di atas perkataan SEKULAR (baca: asalkan kamu beragama, kamu tidak akan maju).


Pada ketika ini, Khilafah kita memang betul-betul dicorakkan oleh Barat. Kalau sebelum ini Kristian Ortodoks ditolak kerana mengongkong kemajuan Sains dan Teknologi, Islam juga ditolak dengan asbab yang sama (walaupun Islam menggalakkan kemajuan Sains dan Teknologi). Kalau pada ketika itu Imperialis Barat melepaskan jajahan demi jajahan atas dasar memberi keadilan, ruang dan peluang kepada penduduk asalnya hidup mentadbir diri sendiri (walaupun mereka mewariskan legasi sekular dan materialis kepada pewarisnya), khilafah Islam pun turun melepaskan jajahan-jajahannya dengan beralasankan perkara yang sama (walaupun bukan atas dasar keadilan; hanya bermain dengan semangat Nasionalism).


Mungkin kalau sebelum 1924, apabila jatuhnya mana-mana tamadun dan kerajaan Islam, tidak lama selepas itu, umat Islam akan bangkit semula (samada di tempat yang sama atau yang lain), namun, selepas 1924, perkara ini tidak berlaku, malahan terkubur begitu sahaja sehingga sekarang. Anda rasa mengapa??

(bersambung...)

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template