Monday, January 24, 2011

[p.e.n.t.i.n.g.] ISU BOIKOT: 1 PENJELASAN (sensitiviti muslim)

Soalan-soalan lazim (FAQ) ini diterjemah dan diolah daripada laman web www.inminds.co.uk. Ia (FAQ ini) ditulis pada tahun 2002. Harap disebarkan bagi mewujudkan kesedaran yang lebih luas. Jika 28 juta rakyat Malaysia bersatu hati dalam usaha ini, ekonomi Zionis dan konco-konconya pasti akan terjejas teruk. – Mr MHM

1.Apa tujuan kempen 'Boikot Israel'?

Boikot produk Israel dan syarikat yang menyokong entiti Zionis adalah amalan kepenggunaan di seluruh dunia iaitu pengguna menggunakan hak mereka untuk memilih apa yang mereka beli untuk membantu mewujudkan menamatkan penindasan di Palestin. Ia mewujudkan tekanan antarabangsa kepada negara Israel dan pihak-pihak yang membantunya secara langsung.

2.Adakah perlu memboikot semua orang Yahudi?

Tidak! Boikot ini tidak diarahkan pada agama atau kumpulan etnik Yahudi, tetapi lebih diarahkan pada regim Zionis Israel dan syarikat-syarikat yang menyokong pendudukan Zionis di Palestin. Yahudi dan Zionis adalah dua perkara yang berbeza. Ada segelintir Yahudi yang turut sama menentang agenda jahat Zionis.

Muslim & Yahudi bersatu menentang zionis dibaru Hari Quds rally

3.Siapa yang menyokong boikot, apa pandangan Ulama?

Orang-orang yang masih punyai hati nurani yang baik di seluruh dunia menyokong boikot. Ia bukan hanya dijalankan oleh orang Islam semata-mata. Misalnya kumpulan-kumpulan Kristian seperti Christian Aid telah bergabung dengan boikot menuntut menamatkan perjanjian perdagangan Kesatuan Eropah – Israel. Dan kumpulan-kumpulan Yahudi seperti B’Tselem dan Gush Shalom telah melancarkan mereka sendiri barang kempen boikot Israel.

Di kalangan umat Islam, setiap Ulama terkemuka dari setiap mazhab bersatu dalam hal ini dan telah memberikan fatwa yang jelas dalam menyokong boikot. Beberapa contoh dari mazhab yang berbeza ada diberikan pada halaman berikut:http://www.inminds.co.uk/boycott-fatwas.html

4.Adakah anda yakin syarikat ini menyokong Israel?

Banyak orang yang ingin memboikot produk Israel dan syarikat menyokong entiti zionis telah kecewa dengan kurangnya maklumat yang tepat tentang syarikat yang perlu diboikot.

Untuk tujuan ini kita telah melakukan kajian yang luas untuk mengenal pasti syarikat yang perlu diboikot. Semua penemuan kami disokong dengan rujukan sehingga anda bebas untuk menyemak fakta-fakta dan memahami persis bagaimana setiap syarikat memberikan sumbangan dan sokongannya terhadap Israel.

Pada laman web kami, setiap laman dibahagikan kepada tiga bahagian -

(1) senarai produk syarikat,
(2) penemuan penyelidikan dan
(3) rujukan / bahagian tambahan info.

Anda boleh melihat bukti terhadap suatu syarikat dalam kajian Penemuan bahagian dan di samping setiap potongan bukti adalah rujukan nombor yang anda boleh melihat di bahagian rujukan untuk mencari sumber untuk bukti – item kebanyakannya bersumberkan surat khabar Israel sendiri dan jurnal berkaitan.

5.Syarikat-syarikat ini beroperasi di negara-negara Muslim dan menyediakan peluang pekerjaan - tidakkah memboikot mereka akan merugikan diri kita sendiri?

Memang benar bahawa sebahagian besar syarikat dalam senarai mempunyai operasi di negara-negara Muslim dan Muslim akan kehilangan pekerjaan mereka jika syarikat tersekat atau ditarik keluar. Tapi kita harus melihat ini sebagai peluang, bukan kerugian.

Ambil contoh Coca-Cola di timur tengah, memboikot telah mencapai mereka begitu keras bahawa jualan mereka turun 60%. Namun, hal ini telah mencipta peluang untuk alternatif Muslim, ZamZam Cola dari Iran, yang dimiliki oleh badan amal keagamaan, untuk mengambilalih bahagian Coca-Cola di pasaran. Zam Zam Cola sedang berjuang untuk memenuhi permintaan – itu melebihi semua harapan dengan menjual empat juta tin di minggu pertama. Sekarang perancangan berkembang dengan membina kilang di negara-negara Teluk, sekaligus membantu menyediakan kerja tempatan. Untuk pertama kalinya bahkan negara-negara Eropah seperti Denmark, mengimport ZamZam Cola.

6.Adakah boikot berkesan?

Ya! Sebagai contoh, salah satu syarikat yang paling terpukul oleh boikot adalah McDonalds.


McDonalds mempunyai 80 resturants di israel,
menyediakan lapangan kerja untuk 3000 orang Israel.

McDonalds telah mengumumkan menutup operasinya di timur tengah kerana kehilangan pendapatan sebagai kesan langsung dari boikot (Okt 2002), dan menggantikan Greenberg sebagai ketuanya dan Ketua Pegawai Eksekutif (2002 Disember). Sejak pelancaran kempen boikot, dua daripada enam McDonald’s Jordan harus ditutup kerana kurangnya jualan. Di Mesir, McDonald’s memutuskan untuk menukar namanya kepada Manfoods, dalam usaha untuk mengelakkan boikot. Ia juga terpaksa mendapatkan kawalan polis Mesir untuk menjaga pintu masuk ke restoran McDonald’s, setelah insiden melempar batu berlaku. Sebanyak 175 Restoran ditutup pada kerugian sebanyak $ 350 juta.

Dalam menghadapi raksasa seperti McDonalds runtuh di bawah tekanan dari boikot, syarikat kecil yang telah menyokong Israel jelas dalam ketakutan diboikot.

Di tengah panggilan untuk memboikot Amazon.com, kedai buku internet Amazon.com dengan Jerusalem Post ditamatkan (Nov 2002). Terbongkar bahawa Jerusalem Post menyumbangkan sebahgian keuntungan yang berasal dari perkongsian dengan amazon.com kepada tentera Israel. Iklan mereka, yang muncul di sebahagian besar laman mereka, iaitu “Beli Amazon.com & Support Israel” dibanjiri dengan aduan. Hasilnya, amazon.com memutuskan hubungannya dengan Jerusalem Post, meminta mereka memadam semua iklan dan bersumpah untuk tidak menyerahkan apa-apa lebih banyak keuntungan.

Lain-lain syarikat, muak dengan perlakuan Israel di Palestin telah secara aktif menyertai memboikot. Pada bulan Mei 2002, sebuah syarikat eksport kereta US menolak untuk melakukan perniagaan dengan Israel. Dalam surat jawapan kepada tempahan pembelian dari Israel, John Harris, yang mewakili Otomotif texas Eksport menulis:

“Kita harus memberitahu anda bahawa Texas Export tidak akan berurusan dengan warga Israel saat ini. Kami mendesak anda untuk menghentikankan tentera anda dan menghentikan penindasan rakyat Palestin, “ surat tersebut. “Negara anda telah kehilangan rasa hormat dari dunia yang bertamadun”, rumusnya.

Kejayaan memboikot telah begitu membimbangkan kerajaan AS dan Israel, kedua-dua takut bahawa syarikat-syarikat akan meninggalkan Israel. Jabatan Perdagangan telah mengeluarkan lebih dari $ 26 di denda dan menolak kebenaran eksport ke mereka syarikat ditemui menyokong boikot – begitu banyak untuk demokrasi dan hak-hak untuk memilih siapa yang harus mereka lakukan perniagaan.

7.Bisa boikot benar-benar kesan ekonomi Israel?

Ekonomian Israel berada di ambang kehancuran besar dengan tidak ada tanda pemulihan walaupun suntikan modal dari US. Hanya terkini bulan (Okt 2002) Sharon memohon Washington sebanyak $ 10 bilion pada kecemasan bantuan. Inflasi melambung – bahkan nombor rasmi lebih dari 4 kali ganda target kerajaan. Pengangguran melonjak dan pemotongan gaji adalah urutan hari.

Pelaburan asing bagi negara zionis, juga mengering. Angka mendedahkan bahawa pelabur telah kehilangan $ 5 bilion yang $ 6,500,000,000 dilaburkan di Israel antara tahun 1999-2001. Tidak ada satu pun bersedia untuk melabur lagi. Kerajaan Israel sangat kekurangan wang yang kos pemotongannya termasuk menutup beberapa kedutaan dan konsulat di seluruh dunia!

8.Apakah ada senarai cetak syarikat dan jenama untuk memboikot?

Ya. Sila muat turun di sini : http://www.inminds.co.uk/boycott-leaflet.html

Juga ada e-kad dengan logo syarikat untuk memboikot yang boleh anda kirimkan ke semua teman anda. Its sedia di Islamic Card Center:http://www.inminds.co.uk/cardcentre.html

9.Apa lagi yang boleh saya lakukan untuk membantu?

1.Beritahu Kandungan

Yang penting bahawa orang lain tahu tentang boikot dan khusus syarikat mana untuk memboikot. Membuat titik mencetak 100 naskhah dari selebaran yang disebutkan di atas [8] dan memberi mereka dalam komuniti anda- Di doa Jummah atau pertemuan lain. Bicara dengan orang-orang tentang boikot, dengan non-Muslim menarik kesejajaran antara boikot dan yang menentang apartheid di Afrika Selatan.

Kami amat berterima kasih kepada banyak individu dan kumpulan di sekitar dunia yang telah membantu dalam menyebarkan memboikot. Beberapa contoh datang ke fikiran:

  • Sebuah kelompok Muslim di Bosnia dilakukan sebuah poster besar dan risalah kempen, dengan aktivis menyebarkan 40.000 sebaran di Austria, Bosnia-Herzegovina dan bahagian dari Yugoslavia. Kejayaan mereka telah menarik perhatian dari Simon Wiesenthal Centre zionis [April 2002].
  • Baru-baru ini [Disember 2002] sebuah risalah iklan kempen serupa website kami dan memboikot telah dilakukan di Australia menghasilkan rencana akhbar dan tv dan liputan radio – kami telah diberi label sebagai “khotbah anti-globalisasi” oleh satu kertas!
  • Di Hong Kong sebuah iklan boikot dengan website kami telah ditempatkan di salah satu surat khabar Cina. Seorang pembaca menghantar salinan.
  • Bulan Sabit Antarabangsa telah menempatkan, tanpa bayaran kepada kami, boikot iklan dengan alamat web kami dalam isu-isu sebahagian besar kertas mereka. Mereka bahkan merancang iklan sendiri – kami hanya mencari ketika kami menerima salinan kami kertas.
  • Seorang Muslim Beberapa di Birmingham berkumpul dan dibayar untuk mencetak dari 10.000 selebaran boikot warna (yang mereka mendekati kami untuk desain). Selebaran itu diedarkan di seluruh Inggeris.
  • Satu sekolah telah melihat pentingnya peranan anak-anak di menjaga keluarga dari memboikot produk, dan telah mengambil inisiatif setiap pemberian dari 500 murid salinan boikot kami risalah.
  • Banyak Muslim dan laman web non-muslim sekarang membawa banner kami dan boikot ticker berita.

2.Tulis Surat

Untuk boikot yang akan berkesan, harus dilanjutkan dengan menulis surat kempen untuk memberitahu kepada syarikat yang kita memboikot produk mereka, sehingga mereka berhenti bekerja sama dengan Israel. Lihat kami menulis surat laman promosi untuk surat sampel dan saran menulis surat. http://www.inminds.co.uk/boycott-letter-campaign.html

3.Piket

Semakin banyak individu yang mula mengambil tindakan langsung terhadap syarikat yang menyokong Israel. Pada bentuk tindakan langsung adalah untuk piket syarikat bersalah.

Picketing adalah bentuk protes awam dan bertujuan untuk menarik perhatian pada realiti penderitaan Palestin dengan mengekspos mereka yang membantu untuk mempertahankan itu. Ini malu orang pembeli yang tahu mereka tidak boleh membeli-belah di sana, memberitahu orang pembeli yang tidak sedar akan keberatan moral serta menjengkelkan penyokong Israel pada umumnya.

Syarikat-syarikat itu sendiri menjadi sedar akan protes dan berita demonstrasi berjalan sepanjang jalan ke puncak. Lihat panduan kami tentang picketing untuk mengetahui apakah ada piket di dekat anda dan bagaimana untuk menyertai. The Manual juga termasuk tips tentang tatacara piket anda sendiri dan undang-undang FAQ tentang apa yang menjadi hak anda adalah ketika picketing.

http://www.inminds.com/picket-page.html

4.Lain boikot

Boikot Israel jauh lebih dari sekadar boikot ekonomi. Menyokong sukan dan boikot budaya. Untuk maklumat lebih lanjut lihat:

Budaya Boikot: http://www.inminds.com/cultural-boycott-of-israel.html

Sukan Boikot: http://www.inminds.com/sports-boycott-of-israel.html


Sukan Boikot dalam aksi – aktivis membebaskan lapangan!
At Scotland baru-baru ini Vs Israel perlawanan bolasepak terungkap
bahawa 21 dari skuad 22 orang Israel bola sepak melayani tentera,
penjahat perang tidak diragukan kembali dari Jenin.


Sumber: http://hasbiemuda.wordpress.com/2011/01/22/faq-boikot-zionis-israel/#more-2882

0 maklum balas:

Powered By Blogger
Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template