Wednesday, April 30, 2008

Sekolah Arab...

Dulu, saya pernah menuntut di sekolah Arab. Ada orang yang menyuarakan ketakjubannya sambil berkata, "Kau belajar sampai 30 subjek kan? Boleh bawak ke?". Maksudnya, SMRA(10 subjek), PMR(9 subjek) dan SDKA(12 subjek). Semasa zaman abang saya, semua peperiksaan tersebut diambil semasa tingkatan 3. Masa saya, SDKA dan PMR sahaja yang saya duduki semasa di tingkatan 3. SMRA semasa tingkatan 2.

Siapa kata tak boleh cemerlang walaupun belajar banyak subjek? Saya ambil contoh abang saya, PMR (8 A), SMRA (1o Mumtaz), dan SDKA (Agg. 8*).

Subjek SPM yang 12 itupun orang kata, "Banyak tu, boleh ke belajar?"

Sampaikan ramai budak (lepasan UPSR) yang tidak mahu meneruskan pengajian di sekolah aliran 'Arab'. Bukannya kerana tidak belajar subjek Matematik dan Sains, tetapi kerana mind setting yang menganggap bahawa belajar bahasa Arab adalah sangat sukar. Buat apa belajar subjek agama kalau boleh menyebabkan subjek sedia ada (PMR & SPM) terganggu?

Saya pernah bertanya kepada seorang murid saya," Nanti lepas UPSR, nak sambung mana? Nak masuk sekolah Arab?". Lalu dia jawab," Tidaklah, saya nak masuk SBP @ MRSM sebab bahasa Arab susah".

Pada saya, belajar bahasa Arab adalah sangat penting. Kalau muslim, mesti tahu bahasa Arab, kalau tidak banyak, paling kurang adalah asasnya.

Antara masalah yang saya lihat adalah berkaitan dengan ibadah harian kita. Satu contoh, semasa menunaikan solat, daripada awal sampai akhir, tiada sepatahpun daripada ucapan dalam ibadah tersebut difahami. Apabila tiba waktu doa, orang mengaminkan doa, kitapun ikut aminkan sekali. Entah apa yang kita aminkan pun kita tidak tahu(saya tidak kata tidak boleh). Lainlah kalau ada yang mengambil inisiatif mencari makna sendiri (itupun kalau semua orang menggunakan teks doa yang sama). Jadi, apa matlamatnya? Adakah sekadar memenuhi tuntutan urf dan adat?

Kemudian, galakan membaca al-Quran masa kini hanya menekankan 'baca' sahaja. Bukan memahami isinya (seperti dalam matlamat asal galakan). Kemudian, dikatakan bahawa dengan membaca al-Quran boleh membangunkan umat Islam gemilang. Mana datangnya kegemilangan dengan sekadar bacaan sahaja? Habis tu, dah tidak faham, nak buat macam mana? Baca sahaja sudahlah.


Kita sekarang seakan-akan memandang bahawa ilmu agama(akidah, syariah, & tasawuf) adalah second class punya ilmu. Yang penting, khatam dahulu ilmu duniawi. Dah tua nanti, baru cari ilmu agama tu.


Teringat saya akan kata-kata seorang guru saya (lebih kurang macam ini),"Jangan sesekali kamu fikir bahawa belajar ilmu agama itu membebankan, padahal itulah yang membawa keberkatan".


Maksudnya, tidak ada alasan tidak mahu belajar agama kerana boleh memberi kesan negatif (membebankan) kepada subjek-subjek lain. Jangan sesekali kata subjek agama itu mengganggu konsentrasi kita terhadap subjek lain yang lebih 'penting'.

Ada orang yang belajar, susah nak dapat. Ada orang, belajar sikit sahaja sudah dapat. Semua ini tidak lain tidak bukan, sudah tentu bergantung kepada Allah (tapi bukan Qadariah).

Ilmu akademik seperti Sains dan Matematik itu penting dan perlu dipelajari, tetapi ilmu agama (akidah, syariah, & tasawuf) pula wajib dipelajari. Jadi, ketepikan soal susah dan senang, belajar kedua-duanya sekali. Usaha dan insya-Allah kita akan dapat apa yang kita usahakan (kalau tidak, takkan adanya sekolah aliran Arab tu). Percayalah, kita memang perlukannya untuk hadapi hidup yang penuh cabaran ini.

Untuk kejayaan, yang penting adalah keberkatan. Untuk mendapatkannya, kita perlukan keikhlasan dan ditambah dengan pengaplikasian konsep tawakal (usaha, doa, & berserah...dilakukan secara serentak).

Akhir kata, macam mana kita nak membela sesuatu yang kita sendiri tidak fahami? Macam mana nak dibela Islam itu kalau kita sebagai umatnyapun tidak mahu memahaminya.

Wallahu A'lam...

* agreget terbaik ialah 7

p/s: sorila, istilah sekolah arab & agama tu agak bercelaru.

Monday, April 28, 2008

English-UPSR

As I'm going to write something about English, I'll write this posting in English. Maybe this will be funny(or whatever) since my English is *****. Even standard six students can make better than me. Miss Norlini(my beloved English teacher) always said that my English writing is like Bahasa style.

When I was a primary school student, I not too take care about my study. I went to school, carrying all books(not change books according to subject daily), after that sat at my place, hearing what the teacher teach, carried homework back, played with friends at evening, and went back to school without finishing the homework. I didn't know how to study, (or) I was very lazy. When I was standard six, realized that I had to change. I wanted to further my study in SMAKJ. So, at least I had to get 4 subjects A's in UPSR. That was a point that I changed(a little bit) myself.

My handwriting was very bad. I also find it quite hard to read my handwriting by myself(poor hanif). So, the language teachers would give me low marks. Maybe because they couldn't read my essay. I had never got my English subject over (around) 55. I always get D grade (around 40 marks) for the subject.

I target that I'll get only 2 subjects A's(Science & Math) in UPSR.

In exam(UPSR), I did as usual. Nothing more than exam. Only I had stopped discussing with my friends as what I had done in exam before.

The time for UPSR result to be announced was come. I little bit nervous(maybe). No one expected that I would get straight A's. So, I was very surprised when I get my own result. Ha? I couldn't believe it.

I still remembered when I tell my mother about my result. She said(something like this) " Mak sebenarnya tak harapkan lebih daripada hanif, mak tak kisah kalau tak dapat 5 A sekalipun".

She said like that not because she didn't like it, but she(like me) never expected the result. I never studied at home. The teachers always scolding me because I didn't finish my homework. In conclusion, very lazy.

However, Alhamdulillah...

Thursday, April 24, 2008

Kaitan Agama dan Sains

Satu hari, saya 'tertengok' sebuah cerita Barat. Bukan daripada awal. Cuma saja-saja buka saluran AXN masa cerita ni dah nak habis.

Apa yang saya nak ulas ialah sedikit babak dalam cerita tersebut.

Tengah mereka(watak ayah, abang dan adik) makan malam bersama, tiba-tiba mereka berbincang tentang kaitan sains dan agama. Si Abang berkata bahawa orang(yang seagama dengan mereka kot) akan menerima agama sebagai agama, tidak ada masalah jika bercanggah dengan sains. Maksudnya ajaran atau fahaman yang dipercayai dalam agama mereka itu bersifat suci daripada kesalahan atau lebih tepat, tidak perlu @ tidak boleh dipertikai walau bercanggah dengan apapun.

Kemudian, Si Adik pula memberi pandangan. Sains tidak memerlukan agama untuk 'betul'. Maksudnya lebih kurang macam yang di atas, cuma berbeza daripada segi subjek sahaja. Lalu dia pun keluarkan contoh seorang saintis(Galileo kot) yang dihukum kerana mengatakan bahawa Matahari tidak mengelili Bumi. Kerana dianggap bertentangan dengan ajaran agama masyarakat yang menganggap Bumi sebagai pusat alam.

Kemudian, Si Ayah berkata bahawa dia tidak berminat dengan tajuk itu, lalu segera berhenti makan. Kemudian, blah.

Diorang punya conversation tamat kat situ, just like that.

Sayapun berfikir, apa kaitan agama mereka dan kehidupan mereka sebenarnya? Macamlah agama itu satu kepercayaan yang memang karut. Memang salah, jadi jangan dipertikai, ikut dan percaya sahaja.

Haha, nak tergelak pun ada...Rasa pelik pun ada...itu je lah...malas nak tulis panjang-panjang...rasanya dah cukup untuk difahami...

Wallahu A'lam

Media beri gambaran buruk mengenai hudud

Dato' Dr Haron Din Thu Apr 24, 08 11:52:19 am MYT
SOALAN: Mengapa undang-undang hudud Islam amat ditakuti dan digeruni oleh orang Islam sendiri dan orang-orang kafir, sedangkan undang-undang tersebut belum pernah dilihat, atau belum dilaksanakan di Malaysia? - SAIFUL ISLAM, Kuala Lumpur -->-->
JAWAPAN: Perlu disedari dan diamati bahawa hakikatnya undang-undang hudud Islam adalah undang-undang Allah SWT. Dia Tuhan kita, Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
Allah yang sedemikian sifatnya, bolehkah berlaku apabila Dia menciptakan undang-undang untuk manusia, diciptakan undang-undang yang zalim, kejam dan tidak berperikemanusiaan? Mana mungkin demikian.
Apa yang berlaku sebenarnya adalah salah faham dan salah tanggapan.
Yang pasti adalah, kerana sifat belas kasihan Allah kepada manusialah, maka diciptakan undang-undang hudud, yang amat serasi dan sesuai dengan manusia, demi kebaikan hidup manusia di dunia hingga ke akhirat.
Jangan hanya dilihat kepada hukuman itu secara prejudis atau kerana kononnya kasihan kepada penjenayah yang dihukum sedangkan mungkin kesalahannya tidak seberapa.
Islam mengajak manusia melihat kepada skop yang lebih luas iaitu misalnya, kesan kepada kesalahan mencuri atau merompak, betapa merananya mangsa yang mengumpul harta dengan titik penuhnya, tiba-tiba disamun dengan begitu mudah.
Dalam sekelip mata, segala yang diusaha dan diimpikan kesenangan dalam kehidupan hilang lenyap.
Lihat kepada penjenayah yang berleluasa sekarang berbanding dengan hukuman atau undang-undang yang ada sekarang ini, tidak pernah mengajar penjenayah menjadi insaf.
Penjenayah terus melakukan jenayah sehingga menjadikan jumlah kes jenayah terus meningkat dari semasa ke semasa, tanpa sebarang kesudahan.
Keselamatan harta benda, malah keselamatan nyawa manusia menjadi begitu mudah dinodai. Sampai bila masyarakat yang tidak berdosa akan terus menerima pada tersebut?
Penjenayah sebenarnya adalah orang yang berpenyakit sosial. Usaha mengubati penyakitnya dengan undang-undang yang ada tidak mendatangkan kesembuhan, malah penyakitnya semakin merebak.
Tidakkah terfikir orang yang waras jika ubat yang ada gagal menyembuhkan, mengapa tidak diiktiharkan ubat yang baru?
Ada atau tidak ubat lain yang boleh menyembuhkan penyakit jenayah? Jawapannya sudah tentu ada.
Ubat itu ialah undang-undang hudud Islam. Ada pun yang menyebabkan masyarakat umum takut, ngeri dan menentang huduh tersebut, bukan kerana sifat undang-undang itu.
Contohnya undang-undang yang dilaksanakan di Malaysia sekarang ini ke atas perogol, perompak dan sebagainya. Penjenayah akan dikenakan hukuman sebatan, memang ia mengerikan dan amat dahsyat sehingga meninggalkan parut besar yang cukup mengerikan. Ada yang dikenakan hukuman gantung sampai mati.
Bukankah ini mengerikan? Tetapi semuanya diterima umum, tanpa mengatakan ianya kejam dan ngeri.
Kenapa undang-undang hudud sukar diterima? Kerana peranan media yang anti-Islam, khususnya yang antihudud Islam dengan gambaran yang wujud sekarang ini, memberikan kesan negatif yang menakutkan ummah.
Dengannya, masyarakat terpengaruh menolak hukum-hukum Islam, dengan alasannya ianya tidak berperikemanusiaan.
Allah SWT pernah menyebut dalam al-Quran (mafhumnya): "Dan lelaki yang mencuri dan perempuan yang mencuri, potonglah tangan mereka sebagai balasan bagi apa yang mereka kerjakan, dan sebagai pencegahan (nakaalan) dari Allah. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana." (Surah al-Maidah, ayat 38)
Perkataan 'nakaalan' dalam ayat tersebut membawa maksud, Allah berjanji kepada manusia, bahawa hukuman yang diciptakan-Nya merupakan suatu pencegahan daripada-Nya dengan memalingkan hati-hati manusia dari hendak meneruskan kerja jenayah kepada lain-lain perkara.
Maka dengan pencegahan itu, jenayah akan terhapus.
Inilah yang telah dibuktikan oleh Rasulllah s.a.w. yang melaksanakan hukuman itu, kepada penjenayah pada zamannya.
Sepanjang beberapa tahun, hanya segelintir sahaja penjenayah dihukum. Jenayah amat terkawal dan hampir tidak berlaku.
Cuba lihat di akhir ayat tersebut. Maksud 'Azeezun' maksudnya, Allah Maha Perkasa. Perkasa dalam konteks Allah (melalui undang-undang-Nya) mampu mencegah jenayah sedangkan undang-undang ciptaan manusia tidak mampu. Yang boleh memberi jaminan hanya Allah SWT sahaja.
Akhir sekali maksud 'Hakeem' atau Maha Bijaksana. Allah amat mengetahui apa yang Dia buat adalah untuk kebaikan manusia, sedangkan manusia sehebat mana pun tidak mampu untuk membuat kebaikan, lebih-lebih lagi kebaikan di akhirat.
Allah Maha Bijaksana kerana Dia tahu ia adalah kebaikan untuk manusia.
Sekiranya media-media perdana seluruhnya, dapat memberikan gambaran yang adil kepada undang-undang Islam, khususnya hudud, maka tidak ada sebab manusia akan menolaknya kerana ia untuk kebaikan dan kesentosaan manusia seluruhnya.
Apatah lagi apabila kita melihat kepada natijah yang akan didapati daripada pelaksanaannya. - lanh

Sunday, April 20, 2008

Sekatan Gaza zalim

MANGSA KEKEJAMAN: Wartawan Palestin menyalakan lilin sebagai tanda memperingati rakan mereka, Fadel Shana, 23 yang dibunuh bedilan kereta kebal Israel dan dikebumikan kelmarin.



Carter sifatkan Israel lakukan jenayah terhadap penduduk Palestin

KAHERAH: Bekas Presiden Amerika Syarikat, Jimmy Carter, menyelar tindakan Israel mengenakan sekatan ke atas Gaza dan menyifatkannya sebagai jenayah dan kekejaman yang menyebabkan 1.6 juta penduduk Palestin di wilayah itu berisiko meninggal dunia kerana kebuluran.

"Ia satu bentuk kezaliman yang dianggap sebagai hukuman ke atas penduduk di Gaza. Ia satu jenayah. Ia menjijikkan kerana kekejaman itu berterusan," katanya dalam ucapan di Universiti Amerika di Kaherah.



Israel, yang disokong kuat Amerika Syarikat, mengenakan sekatan ke atas Gaza sejak Hamas mengambil alih pentadbiran di wilayah itu dari Fatah.

Carter, pemenang Hadiah Nobel Keamanan 2002, berkata penduduk Palestin di Gaza 'dibiarkan kebuluran sehingga mati', dan tidak mendapat bekalan kalori mencukupi berbanding penduduk di bahagian paling miskin di Afrika.

Katanya, Israel dan Amerika cuba menjadikan kualiti hidup di Gaza semakin teruk berbanding di Tebing Barat, kawasan pentadbiran Presiden Mahmoud Abbas.

Lapan kumpulan bantuan Britain bulan lalu berkata, 1.6 juta penduduk Palestin di Gaza dilanda krisis kemanusiaan paling teruk dalam masa 40 tahun berikutan sekatan berterusan rejim Zionis itu.

Carter, arkitek perjanjian damai Mesir-Israel pada tahun 1979, berkata usaha Amerika meminggirkan Hamas nyata tidak berhasil.

"Saya rasa ia cuma mengukuhkan lagi populariti Hamas dan menjejaskan kedudukan Fatah," katanya.

Memetik kenyataan dokumen sulit, majalah Amerika, Vanity Fair, mendedahkan pentadbiran Presiden George W Bush merangka pelan untuk menggulingkan Hamas selepas kemenangan pasukan itu pada pilihan raya Parlimen pada tahun 2006 dengan bantuan orang kanan Fatah, Mohammad Dahlan, memaksa Hamas mengambil tindakan awal dengan menawan Semenanjung Gaza.

Carter, yang dalam lawatan sembilan hari untuk mempromosikan proses damai Asia Barat, berkata pemimpin Hamas yang ditemui di Kaherah Khamis lalu memberitahu kumpulan pejuang itu akan menerima perjanjian damai dengan Israel yang dianjurkan Mahmoud jika penduduk Palestin meluluskan ia dalam referendum.

Bekas pemimpin itu bertemu dengan Menteri Luar Palestin, Mahmoud al-Zahar dan bekas Menteri Dalam Negeri, Saeed Seyam di Kaherah Khamis lalu. – Agensi

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template