Tuesday, May 20, 2008

Tagged Punye Pasal

Aku dah lame ditag oleh aiman...tapi sebab apa entah...aku rasa berat pulak nak buat...,sori r aiman ye...saban hari aku fikir bile nak buat kerja ni....sampaikan aku tak dapat nak buat posting pasal benda lain...maklumlah, aku pon tak tahu siapa aku ni...???



lima HADIAH + SEBAB2nya....

1. Laptop...daripada dulu aku minat komputer. sampaikan masa aku kecik2 dulu, aku suka godeh komputer kat rumah. masa tu edisi lamanye r. win 98 punye. aku bukak sana. bukak sini. habis aku tekan semua yang boleh. sampai rosak...??..ha3...

2. Kereta...aku x cerewat bab ni. nak bagi mana2 jenis pon bole. tapi jgn la yg teruk2 sgt nnti buat habis duet aku repair je...

3. Kolam ikan...(ha? ape ni??)...aku nk ternak ikan...nnti bole buat bisnes jual ikan...tp aku nk pekerja sekali...

4. Kamera...aku nk yg mcm aiman punye tu...yg dlm iklan kt tv jenama OLYMPUS...shock n water proof...drpd dl, family aku xde kamera...jd aku xde gmbr kenangan mase kecik2...kalau ada pun, orang bg (tangkapkn + bg...biasanye sedara mara la)

5. HSet? xnk la...kalo nk bg bole jgk...tp aku nk Tajaan Biasiswa...aku nk blaja kat overseas....blaja khat boleh gak....ada sesiapa boleh bagi??




lima IMPRESSION that i admire

1. Low profile @ tawadhu'...mungkin sebab aku nk bongkak sangat kot...na'uzubillahi min zalik

2. Caring...barulah nampak kesan ukhwahnye...boleh beringat2 siket...

3. Memahami...susah sebenanye kalau org ssh nk fhm ni...pening kepala dibuatnye...

4. Rajin...aku ni mmg terkenal dengan malasnye...kalau ade orang yg rajin, boleh tolong aku jadi rajin...

5. Xde sifat2 buruk macam aku....wah, kagum aku kalau jumpa orang macam ni!




lima INVENTIONS yg best

1. TV...wah, aku bole tengok cerita!

2. Internet...semuanya di hujung jari...

3. Telefon...menjimatkan masa lebih daripada kereta....???

4. Kipas...pergh, semalam rumah aku blackout....dah la panas, pastu ade banyak nyamuk...seksa pulak...dah la gelap...

5. Peti sejuk...ade satu ketika tu, peti ajaib kat rumah ni rosak...aduh~, xmcm kelam kabut plak aku jadinya...(macam la aku yang masak kat rumah...ha3)




Lima MOST HATED THINGS

1. Orang memainkan aku...aku ni dah la senang percaya kat orang, memang sakit hati la kalau orang memainkan aku...macam nak menyumpah je, tapi takpe sebab tak boleh...

2. Benda2 yang pada aku tak berguna untuk aku buat...entah kenapa kakak aku suka tengok cerita ulang2, peh...aku selalu gak sindir dia...sori kak...

3. Bila orang tak percaya kat aku walaupun aku dah mati2an yakinkan dia...mungkin sebab aku senang percaya kat orang kot...

4. Bila orang bg aku panggilan yang entah apa2...aku hot betul...aku ada nama sendiri la wei!

5. Bila orang buat kerja bodoh...ada ke nak bunuh diri sebab clash...aku benci gile orang macam ni...tuhan dah bagi akal pon tak nak fikir...




Lastly, nak TAG SAPE?

1. Zharif...x-classmate aku dulu...aku respek sikap t'hadap orang lain...

2. Ajib...abang aku, tak tau la dia sempat buat ke tak...ha3

3. Conan M3111...ini pon x-classmate aku, tp kt smakj la...

Friday, May 16, 2008

Selamat Hari Guru...

Kalau ikut statistik, majoriti daripada ahli keluarga saya pernah atau sememangnya seorang guru. Cuba lihat fakta di bawah:

1. Ibu bapa saya sememangnya bekerja sebagai guru. Ibu saya sekarang mengajar di Sek. Agama Sri Kencana. Ayah saya pula Baru beberapa tahun bekerja di Pejabat Pendidikan Agama Daerah. Dia sebelum itu menjadi guru di beberapa sekolah agama Johor.

2. Abang saya yang sulung, selepas sahaja tamat ijazah (IT) di UUM, dia bekerja sebagai guru tuisyen di Johor Bahru. Kemudian dia mengikuti KPLI (Kusus Perguruan Lepasan Ijazah). Dan sekarang dia menjadi seorang guru di Perak. Dia juga berkahwin dengan seorang guru.

3. Abang saya yang kedua, sekarang belajar di Al-Azhar, jurusan Lughah (Bahasa Arab). Sebelum dia pergi ke Mesir, dia telah menjadi guru lebih kurang setahun semasa dia mengambil STAM. Yang ini saya kagum sebab dia boleh bekerja sambil belajar STAM (belajar sendiri, tak sekolah tapi dapat Mumtaz Sofi).

4. Kakak saya yang ketiga, sekarang baru sahaja menjadi guru selepas mendapat ijazah pertamanya dalam jurusan Al-Quran dan As-Sunnah di Usim. Dia mengikuti Program J-Qaf dan sedang mengajar di sebuah sekolah rendah di Simpang Renggam.

5. Abang saya yang keempat...Entahlah, sayapun tak pasti samada dia pernah menjadi guru atau tidak. Tapi dia pernah ajar saya menulis khat. Kira boleh lah tu. Dia menuntut dalam bidang Usuluddin di UM dan minoring dalam Media.

6. Abang saya yang kelima , bakat mengajarnya terserlah sejak bersekolah rendah lagi. Seingat saya, waktu saya kecil dahulu (sek rendah), dia pernah buat kelas untuk saya dan adik saya. Cita-citanya dulupun untuk menjadi seorang guru. Sekarang dia adalah pelajar jurusan Lughah di UIAM. Sekarangpun dia ada melapangkan masa sebagai guru sambilan di sana (tak pasti kat mana). Bagus, dah pandai cari duit sendiri.

7. Sayalah yang keenam. Saya pun berminat untuk mengajar. Dulu masa kecil, saya bercita-cita untuk menjadi cikgu (influence drpd parents kot). Sekarang ni, saya nak jadi pensyarah pula, kira cikgu jugalah. Saya ada anak murid sebab saya pernah mengajar khat (berangan je). Masa kat Kisas dulu ada juga ajar-ajar sikit budak-budak kat sana (saja mencuba). Apabila sudah lepas SPM, saya ajar pula anak murid ibu saya. Sebab dia nak masuk pertandingan khat. Masa sekolah pula, kalau sekolah rendah, saya ajar subjek Matematik kat kawan-kawan. Kalau Sekolah menengah, saya ajar Bahasa Arab kat kawan-kawan. Seronok pulak ajar orang apa yang kita tahu.

8. Adik-adk saya yang dua orang tu...No komen...


Jadi, kesimpulan yang saya nak bagi di sini adalah:

Hari Guru = Hari Keluarga

Hahaha, jangan marah...


Selamat Hari Guru saya ucapkan kepada semua. Terutamanya guru-guru saya di SK LKTP Ayer Hitam, di SMA Kerajaan Johor, dan di Kisas. Jasa anda semua saya doakan agar mendapat balasan Allah dengan syurga-Nya...amin...

Kahwin Lagi...??

Hari ini, saya tengok berita, dan tertarik dengan cerita seorang lelaki yang menuntut kebenaran untuk berkahwin lagi satu (tp yg 4th la). Ketiga-tiga isterinya yang lain menyokong sepenuhnya hasrat lelaki tersebut. Wah, ini macam menarik je!

Saya tak berapa fahamlah apa masalahnya-maklumlah, sikit sahaja ulasannya-tapi daripada apa yang saya faham, hakimnya nak bincangkan lagi kes tersebut sebab tak berapa yakin kemampuan lelaki itu. Kemampuan dari segi harta kot, sebab dia (pemberita) sebut-sebut gaji lelaki itu (below RM 2000). Jadi, lelaki itu 'ditahan' sebentar sebelum dibenarkan kahwin lagi sehingga kes selesai.

Tapi, apa yang saya terfikir-fikirkan ialah 'kenapa mahkamah macam susah nak kasi? Sampaikan sokongan penuh isteri-isterinya yang lainpun macam tak kuat. Yalah, kalau dulu nak kena minta persetujuan isteri untuk berpoligami. Sekarang, isteri pula yang kena minta mahkamah benarkan suami berpoligami. Something lah...ha3

Kalau ikut secara generalnya, poligami tak salah. Kalau ikutkan, dalam syarat sah tak ada termasuk persetujuan isteri dahulu pun (kecuali bila dah termaktub dalam undang2, dah jadi lain sikit lah). Apatah lagi kalau isteri yang ada sudah sokong sepenuhnya. Apa masalahnya ni?

Kemudian, saya nak minta maaf jika apa yang saya tulis ini disalahfahami. Apapun, saya yakin apa yang mahkamah buat itu pasti ada sebab yang relevan. Lagipun, mahkamah syariah. Terlalu besar untuk saya pertikaikan. Takkanlah mereka mahu buat sesuka hati. Apa yang pasti, saya yang tak faham (tak tahu apa yang berlaku sebenarnya).

Tujuan saya tulis entri ini adalah untuk menyampaikan rasa kagum dan tahniah terhadap para isteri lelaki tersebut. Yalah, bukan ramai orang perempuan yang sanggup diduakan, apatah lagi diempatkan (Eh, ada ke istilah ni?). Saya sebenarnya tak suka dengan mindsetting negatif masyarakat terhadap poligami. Sampaikan ada yang nak haramkan. Eh, sesedap hati je! Yang banyak cakap itupun tak diyakini latar belakang belajar agamanya. Tidak kurang juga yang bercakap atas dasar hak asasi dan feminism.

Saya sebenarnya risau melihat orang Islam yang tidak habis-habis mengkondem poligami ini. Sepatutnya kita sedar bahawa setiap apa yang dibawa oleh Islam adalah rahmat. Jika kita ikut, kita pasti berjaya. Walaupun ada juga perbahasan ulama' (tp ada ke yg haramkan poligami?).

Apabila ramai orang Islam yang dah kondem Perundangan Islam, orang kafir makin 'jadi-jadi' la. Dia kata Islam itu zalimlah, pastu diorang senang-senang je mengutuk Nabi kita. Ya Allah, na'uzubika min zalik.

Apabila ada contoh isteri yang sanggup menerima dimadukan, sekurang-kurangnya dapatlah ditunjukkan kerelevanan poligami ini. Pastinya terhadap orang yang menganggapnya sebagai 'disaster' dan tidak logik dalam zaman moden sekarang ini. Jangan risau, maruah seseorang perempuan tidak akan tercalar hanya kerana suaminya berkahwin lain (itupun jika istilah maruah itu ditafsir dengan betul).

Wallahu A'lam...


p/s: saya belum kahwin lagi, jadi pendapat di atas itu sekadar mengambil kira pandangan saya sebagai pelajar yang masih belajar...sila betulkan jika terdapat kesalahan...

Monday, May 12, 2008

JPA...oh, JPA...

Saya sebenarnya sudah lama mendapat tahu bahawa saya telah gagal mendapatkan tempat untuk biasiswa tajaan JPA kerana saya memohon program kejuruteraan ke Jepun (yang keluar pada 18 April).

Pada hari keputusan diumumkan, saya cepat-cepat menyemak sama ada permohonan saya diterima atau tidak. Apabila saya lihat keputusannya, "Dengan dukacitanya dimaklumkan, saudara/i tidak berjaya untuk...". Hah, biar betul! Saya tergamam, macam tak percaya. Mungkin kerana saya terlebih yakin dan sangat berharap untuk mendapatkannya. Kecewa sangat rasanya.

Kemudian, hati saya memujuk, "Mungkin yang terbaik untuk aku itu bukan di sana, tapi di Malaysia...kuasa Allah, siapa tahu?", bisik hati saya. Namun begitu, dek kerana rasa agak terkilan, saya hanya senyap sepanjang hari, tak ada mood pada hari itu.

Ibu saya bertanya, "Anep sedih sangat ke?", "Tak adalah, biasa je", jawab saya berdalih. " Kan Anep selalu cakap dengan mak yang Anep nak yang terbaik, mungkin itulah yang terbaik", kata ibu saya seakan memujuk. Mungkin dia dapat membaca kesedihan hati saya pada masa itu. Memang betul, saya selalu berdoa untuk mendapat yang terbaik. Pastinya setiap apa yang Allah beri itu, ada hikmahnya.

Kemudian, kedukacitaan saya sedikit terubat apabila menerima tawaran daripada Matrikulasi Melaka dan UIAM (asasi kejuruteraan). Alhamdulillah, sedikit berbunga jugalah hati saya ini. Mungkin Allah sudah takdirkan yang saya akan belajar di UIAM.

Walaubagaimanapun, sampai ke saat saya menulis sekarang inipun, hati saya masih terasa sedihnya.

Apabila membaca blog Anas, saya lihat senarai sahabat-sahabat yang mendapat tajaan Mara dan JPA. Dalam shoutbox, semua mengucapkan tahniah. Tahniah! saya ucapkan, tetapi rasa terkilan dalam hati ini, entahlah. Tak tahu nak cakap bagaimana. Pada hari biasiswa JPA diumumkan, sepupu saya memberitahu saya yang dia berasa sangat sedih kerana tidak berjaya. Saya faham, memang sedih, tetapi itulah hakikatnya. Perlu juga sekali sekala kita merasa kegagalan. Jika tidak, mungkin kita akan menjadi sombong di kemudian hari (na'uzubillahi min zailik).

Dahulu, saya suka memberi nasihat jika melihat kawan-kawan bersedih. Tetapi, sekarang saya yang merasakannya, jadi saya jugalah yang perlu memberi nasihat kepada diri.

Walau apapun, saya tetap bersyukur. Cita-cita saya mahu menjadi pensyarah, jadi saya perlu berusaha untuk belajar sampai PhD. Kalau saya tak ada nasib untuk sambung belajar ke luar negara semasa ijazah pertama, mungkin lain kali ada. Siapa tahu? Apapun, saya reda.

p/s: lapang jugak hati bila dah tulis dalam blog ni....semoga kita semua berjaya dunia akhirat...amin

Thursday, May 8, 2008

Hari itu...

Pernah pada satu hari tu, saya tengok tv.

Siaran berita.

Saya nampak seorang model (yg jln catwalk tu) sedang ditemuramah.

Dia (model tu) kata, "Saya rancang untuk buat rancangan realiti tv untuk modelling sebab saya tengok banyak potensinya". Mungkin dia dah veteran kot. "Tapi saya tidak mahu tiru rancangan next top model (lebih kurang cmni la bunyinya)", tambahnya lagi.

Pastu dia kata lagi, "Yalah, kita kan orang timur dan saya perlu menghormati sensitiviti umat Islam di negara ini".

Daripada nama dia, saya yakin yang dia itu berketurunan Melayu dan 'beragama' Islam.

Alhamdulillah, dia seorang yang mahu menghormati Islam. Tapi, yang menjadi masalah dan persoalannya ialah, betulkah caranya?

Daripada ayat yang diperkatakannya, saya faham antara 3 keadaan...

1. Dia seorang muslimah yang 'tidak tahu' bahawa pekerjaannya itu salah daripada segi syariat.

atau

2. Dia seorang muslimah yang faham mengenai kesalahannya, tetapi saja2 hendak memperlekehkan ajaran Islam.

atau

3. Dia seorang yang bukan beragama Islam, dan dia 'cuba' untuk menyatakan penghormatan terhadap umat Islam.


Tulisan ini hanya sekadar pandangan peribadi saya.


Wallahu A'lam...


p/s: dialog tu saya reka dariapada apa yg saya faham...tak ingat dia cakap macam mana...

Tuesday, May 6, 2008

Nak Stay Kisas?

Some of my friends had asked me, "Kau nak stay tak?"-that's means, to take STAM in Kisas.

Then, I'll answer, "Entahlah, tengok la nanti".

Actually, since my primary school, I was very interested to further my study in Islamic study. Once I had entered SMAKJ, I had planned to go to al-Azhar. I told all my friends (that asked me) that I wanted to stay at that school until form 5. Then, I'll enter Maahad Johor after SPM to take STAM. Then, I prefer to go al-Azhar instead to local university.

That's my plan. My first plan.

All of my siblings further their studies in Islamic or Arabic Courses when they entered university (except one of them). I could imagine the path if I continue my study in the same course.

I want to go al-Azhar, but I have problem with it.

From what I know, Arabic or Islamic study using memorizing skills in learning method, as the main method.

Every year, the students of al-Azhar had to memorise at least 2 juz of al-Quran.

I had a problem with it. I didn't confident that I could do it - that's also the reason why I didn't like Biology and History subjects and why I didn't choose doctor as my ambition...I like more in Physics and Maths-.

This had made me thinking for the second time. I couldn't take it. My heart didn't support me to do so.

Of course I had to find something that suitable for me.

Then, my application to Kisas is accepted. So, I went to Kisas.

Started when I decided to study in Kisas, I had changed my plan to further in Sciences or Social Studies.

After SPM, I had planned to further in engineering (maybe mechanical). So, when I got IIU, I decided to go there.

My ambition is to be a lecturer (or teacher), so I could choose any course that I want. However, I've to make sure that I could get MA and PhD in the course also.

Monday, May 5, 2008

English-PMR

I didn't know how I could get A for English in PMR. At that time, I couldn't do even simple thing like differentiate between past, present, and future tense. My composition always full with red pen. I didn't understand and I didn't know what to do (and maybe I didn't find the solution).

My writing filled with errors. Errors in structures, in tenses, in spelling, in everything I had done. "Arghhh, don't like English!"...this what I thought that time (and the time before). Sometimes, my English teacher tried to do something like giving me extra classes, but I (don't know why) couldn't get it. Maybe because I hate the subject since my primary school (sorry teachers, this is my fault).

My English very 'huru hara' and 'teraburlah senang cerita'.

At that time, I studied at 'Sekolah Arab', so I had to sit for SMRA when I'm form two. I was not someone who is hardworking (like Anas), so form three was (maybe) the starting point for me to 'study'.

My Science subject was very affected because it is taught with English. I never get even C grade for this subject (like English). At that time, I was very worried because it's my favorite subject (since my primary school).

I sat for PMR. I had sat for PMR.-had done-

When my mother asking me about my PMR, I would answer, "I confident to get straight A's...except English (sorry)". For Science, I thought it was not a problem (because the question-die tanye soalan yg basic sangat, ade rase x puas hati gak).

The result was announced, I got A for English. I was very happy although I thought it was quite weird.

That’s all...thank you.

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template