Thursday, January 17, 2008

Selamat Hari Lahir....(1)

Pada hari ini, umur saya sudah genap 18 tahun. Ibu saya pernah kata yang saya lahir pada pukul 5.30 pagi 17 Januari 1990. Tambahnya lagi, semua adik-beradik saya lahir pada waktu mentari tidak kelihatan(antara malam atau awal pagi), kecuali abang saya yang ke-5, Fahmi yang lahir pada awal petang. Mungkin ada kelainan dalam diri abang saya tersebut yang tidak saya ketahui.

Dalam itu, satu perkara yang menjadikan saya kagum ialah ibu saya. Ibu saya boleh menyebutkan satu per satu waktu kelahiran anak-anaknya dari yang pertama, hingga yang kelapan! Mungkin ianya adalah satu perkara biasa jika ibu saya masih muda dan kelahiran anak-anaknya masih segar dalam ingatan, namun dia bakal menyambut kelahiran ke-53 pada Oktober tahun ini. Mungkin inilah yang dikatakan sebagai naluri seorang ibu. Selalu ingat akan anaknya, tetapi anaknya tidak pasti lagi begitu.

Sambutan ulang tahun hari lahir adalah satu perkara yang asing dalam keluarga saya. Bukan hanya sambutan, ucapan 'Selamat Hari Lahir' juga merupakan satu perkara yang tidak popular dalam senarai amalan ahli famili saya. Seingat saya, saya pernah mendapat hadiah sempena hari lahir hanya ketika saya masih kecil. Itupun, mungkin sekali dua sahaja. Mungkin kebiasaan ini jugalah yang menyebabkan saya tidak begitu peduli jika hari ulang tahun kelahiran saya sunyi seperti kebiasaan hari-hari yang lain. Saya juga sangat kekok memilih hadiah untuk diberikan kepada orang lain kerana saya sangat tidak biasa melakukannya. Walaupun begitu, jauh di sudut hati saya, saya juga ingin diraikan. Apabila saya menerima ucapan 'Selamat Hari Lahir', saya merasa sungguh gembira dan seperti sangat dihargai.

Apapun, di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan 'Selamat Hari Lahir' kepada sesiapa sahaja yang menyambut ulang tahun kelahirannya pada hari ini.

4 maklum balas:

Mohd Zaki M.Noor said...

selamat ulangtahun. eh, dah ke berapa ha? 81 tahun? huhuhu...

yalah, dulu angah dah cuba hidupkan budaya bagi hadiah, tapi dah mati budaya tu, huhu, anep sempat dapat hadiah ke masa tu?

hanif_m_noor said...

entah la ngah...rasenye cam xde jer...apsal? nak post hadiah ke? ha3...

Mohd Zaki M.Noor said...

hui, mahal tu. mai ler sini, beli hadiah sendiri, hehehe

hanif_m_noor said...

waaa...kalo camtu, lg mahal la jadinye...baik anep beli sndiri kat sini, pastu smpul sndiri, pastu tulis:

ikhlas drpd angah...

pastu bukak sendiri...ha3

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template