Friday, May 16, 2008

Selamat Hari Guru...

Kalau ikut statistik, majoriti daripada ahli keluarga saya pernah atau sememangnya seorang guru. Cuba lihat fakta di bawah:

1. Ibu bapa saya sememangnya bekerja sebagai guru. Ibu saya sekarang mengajar di Sek. Agama Sri Kencana. Ayah saya pula Baru beberapa tahun bekerja di Pejabat Pendidikan Agama Daerah. Dia sebelum itu menjadi guru di beberapa sekolah agama Johor.

2. Abang saya yang sulung, selepas sahaja tamat ijazah (IT) di UUM, dia bekerja sebagai guru tuisyen di Johor Bahru. Kemudian dia mengikuti KPLI (Kusus Perguruan Lepasan Ijazah). Dan sekarang dia menjadi seorang guru di Perak. Dia juga berkahwin dengan seorang guru.

3. Abang saya yang kedua, sekarang belajar di Al-Azhar, jurusan Lughah (Bahasa Arab). Sebelum dia pergi ke Mesir, dia telah menjadi guru lebih kurang setahun semasa dia mengambil STAM. Yang ini saya kagum sebab dia boleh bekerja sambil belajar STAM (belajar sendiri, tak sekolah tapi dapat Mumtaz Sofi).

4. Kakak saya yang ketiga, sekarang baru sahaja menjadi guru selepas mendapat ijazah pertamanya dalam jurusan Al-Quran dan As-Sunnah di Usim. Dia mengikuti Program J-Qaf dan sedang mengajar di sebuah sekolah rendah di Simpang Renggam.

5. Abang saya yang keempat...Entahlah, sayapun tak pasti samada dia pernah menjadi guru atau tidak. Tapi dia pernah ajar saya menulis khat. Kira boleh lah tu. Dia menuntut dalam bidang Usuluddin di UM dan minoring dalam Media.

6. Abang saya yang kelima , bakat mengajarnya terserlah sejak bersekolah rendah lagi. Seingat saya, waktu saya kecil dahulu (sek rendah), dia pernah buat kelas untuk saya dan adik saya. Cita-citanya dulupun untuk menjadi seorang guru. Sekarang dia adalah pelajar jurusan Lughah di UIAM. Sekarangpun dia ada melapangkan masa sebagai guru sambilan di sana (tak pasti kat mana). Bagus, dah pandai cari duit sendiri.

7. Sayalah yang keenam. Saya pun berminat untuk mengajar. Dulu masa kecil, saya bercita-cita untuk menjadi cikgu (influence drpd parents kot). Sekarang ni, saya nak jadi pensyarah pula, kira cikgu jugalah. Saya ada anak murid sebab saya pernah mengajar khat (berangan je). Masa kat Kisas dulu ada juga ajar-ajar sikit budak-budak kat sana (saja mencuba). Apabila sudah lepas SPM, saya ajar pula anak murid ibu saya. Sebab dia nak masuk pertandingan khat. Masa sekolah pula, kalau sekolah rendah, saya ajar subjek Matematik kat kawan-kawan. Kalau Sekolah menengah, saya ajar Bahasa Arab kat kawan-kawan. Seronok pulak ajar orang apa yang kita tahu.

8. Adik-adk saya yang dua orang tu...No komen...


Jadi, kesimpulan yang saya nak bagi di sini adalah:

Hari Guru = Hari Keluarga

Hahaha, jangan marah...


Selamat Hari Guru saya ucapkan kepada semua. Terutamanya guru-guru saya di SK LKTP Ayer Hitam, di SMA Kerajaan Johor, dan di Kisas. Jasa anda semua saya doakan agar mendapat balasan Allah dengan syurga-Nya...amin...

7 maklum balas:

anas_AF said...

kalau cam2 aku kt KISAS, pelajar2 pun berfungsi sebagai guru..

Hari guru=Hari KISAS???

AiMaN KiSaH said...

wah2
sume jd guru
hari guru=hari keluarga=hari kisas
(ikut anas)
gud luck with ur ambition jd pensyarah plak la ye??lain dr yg len

anas_AF said...

hari guru-hari keluarga-hari kisas-hari-hari

SELAMAT HARI-HARI, lawak akmal sabri...

caliph said...

owh..
gitu ae..
kire ko pun ckg ak gak r eh.
ajr ak wat blog.
yola ustz anep..
amat ari guru..
huhu..

hanif_m_noor said...

to all:

boleh la tuh...

haNnancayuNk said...

hoho..
jadik cikgu macam satu keturunan

hanif_m_noor said...

to hanna:

haah...tu yg jdkn aku panas kalo ade sesape yg kutuk kerja jd cikgu nih...

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template