Friday, May 16, 2008

Kahwin Lagi...??

Hari ini, saya tengok berita, dan tertarik dengan cerita seorang lelaki yang menuntut kebenaran untuk berkahwin lagi satu (tp yg 4th la). Ketiga-tiga isterinya yang lain menyokong sepenuhnya hasrat lelaki tersebut. Wah, ini macam menarik je!

Saya tak berapa fahamlah apa masalahnya-maklumlah, sikit sahaja ulasannya-tapi daripada apa yang saya faham, hakimnya nak bincangkan lagi kes tersebut sebab tak berapa yakin kemampuan lelaki itu. Kemampuan dari segi harta kot, sebab dia (pemberita) sebut-sebut gaji lelaki itu (below RM 2000). Jadi, lelaki itu 'ditahan' sebentar sebelum dibenarkan kahwin lagi sehingga kes selesai.

Tapi, apa yang saya terfikir-fikirkan ialah 'kenapa mahkamah macam susah nak kasi? Sampaikan sokongan penuh isteri-isterinya yang lainpun macam tak kuat. Yalah, kalau dulu nak kena minta persetujuan isteri untuk berpoligami. Sekarang, isteri pula yang kena minta mahkamah benarkan suami berpoligami. Something lah...ha3

Kalau ikut secara generalnya, poligami tak salah. Kalau ikutkan, dalam syarat sah tak ada termasuk persetujuan isteri dahulu pun (kecuali bila dah termaktub dalam undang2, dah jadi lain sikit lah). Apatah lagi kalau isteri yang ada sudah sokong sepenuhnya. Apa masalahnya ni?

Kemudian, saya nak minta maaf jika apa yang saya tulis ini disalahfahami. Apapun, saya yakin apa yang mahkamah buat itu pasti ada sebab yang relevan. Lagipun, mahkamah syariah. Terlalu besar untuk saya pertikaikan. Takkanlah mereka mahu buat sesuka hati. Apa yang pasti, saya yang tak faham (tak tahu apa yang berlaku sebenarnya).

Tujuan saya tulis entri ini adalah untuk menyampaikan rasa kagum dan tahniah terhadap para isteri lelaki tersebut. Yalah, bukan ramai orang perempuan yang sanggup diduakan, apatah lagi diempatkan (Eh, ada ke istilah ni?). Saya sebenarnya tak suka dengan mindsetting negatif masyarakat terhadap poligami. Sampaikan ada yang nak haramkan. Eh, sesedap hati je! Yang banyak cakap itupun tak diyakini latar belakang belajar agamanya. Tidak kurang juga yang bercakap atas dasar hak asasi dan feminism.

Saya sebenarnya risau melihat orang Islam yang tidak habis-habis mengkondem poligami ini. Sepatutnya kita sedar bahawa setiap apa yang dibawa oleh Islam adalah rahmat. Jika kita ikut, kita pasti berjaya. Walaupun ada juga perbahasan ulama' (tp ada ke yg haramkan poligami?).

Apabila ramai orang Islam yang dah kondem Perundangan Islam, orang kafir makin 'jadi-jadi' la. Dia kata Islam itu zalimlah, pastu diorang senang-senang je mengutuk Nabi kita. Ya Allah, na'uzubika min zalik.

Apabila ada contoh isteri yang sanggup menerima dimadukan, sekurang-kurangnya dapatlah ditunjukkan kerelevanan poligami ini. Pastinya terhadap orang yang menganggapnya sebagai 'disaster' dan tidak logik dalam zaman moden sekarang ini. Jangan risau, maruah seseorang perempuan tidak akan tercalar hanya kerana suaminya berkahwin lain (itupun jika istilah maruah itu ditafsir dengan betul).

Wallahu A'lam...


p/s: saya belum kahwin lagi, jadi pendapat di atas itu sekadar mengambil kira pandangan saya sebagai pelajar yang masih belajar...sila betulkan jika terdapat kesalahan...

0 maklum balas:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template