Saturday, May 16, 2009

Maafkan Saya

"Hanif, ana harap anta tak salah faham....Kalau ikut ana sendiri, anta ok je pada pandangan ana. Tapi ana terkejut juga bila seorang kawan ana ni katakan pada ana yang anta ni tak berapa hikmah dalam menegur, dia rasa macam teruk sangat dia pada pandangan anta"

"Ooo. Apa lagi yang dia kata?"

"Dia tu tua sedikit dari anta, jadi dia mungkin berkecil hati kalau anta layan dia macam anta layan orang lain. Tapi dia takkan direct bagi tahu anta sebab anta ni pun kawan dia juga". Sambungnya lagi.

"Em..." Saya menunggu butir ayat yang seterusnya untuk dia teruskan.

"Anta kena sesuaikan ikut orang. Kalau macam ana ni, anta nak layan macam member2 biasa, ana pun tak kisah. Tapi ada orang tak boleh, mungkin agak sensitif. Mungkin dia rasa dia tak dihormati, anta kena perhati perkara ni" Sahabat saya menegur.

Saya terdiam sebentar, mencari ayat....

"Terima kasihlah sahabat sebab bagi tahu ana. Ana bukan tak perasan. Tapi kadang-kadang ana ni memang terlepas pandang tentang perkara ini. Ana pun sedar yang ana ni memang tak berapa pandai jaga hati orang. Lagi-lagi dalam menjaga tutur kata. Silap ana juga" Saya bersuara.

"Lagi satu, ana nampak anta ni kalau jumpa dengan orang yang baru kenal terus je layan macam member rapat. Bukan tak bagus, tapi kita kena pertimbang cara kita, takut apa yang kita buat tu menyebabkan orang tak suka" Isu baru dibuka.

"Bagus jadi peramah, tapi perlu bertempat." Dia menambah.

"Em, betullah anta. ana ni kadang-kadang melebih-lebih macamlah dah kenal lama." Alamak, saya termengakulah pulak. Hanif, bantah la sikit!...tapi dah memang betul nak bantah apenye?

"Jadi itulah ana nasihatkan anta, supaya jangan layan orang sesuka hati je. Semua ada perasaan yang perlu dijaga." kata sahabat saya dengan tenang. "Tapi anta jangan berkecil hati pulak, ana tak berniat apa-apa, cumanya tak sedaplah bila dua kawan ana ni bermasalah"

"Ya, anta betul. Ana mengaku dan ana tak kecil hati. Baguslah anta bagi tahu, sekurang-kurangnya, ana boleh perbaiki apa yang kurang" Saya mulakan bicara kembali.

"Tapi sebelum tu, ana ada nak kongsikan sesuatu dengan anta" Saya cakap perlahan.

"Memanglah sebagai orang yang ditegur, kita mengharapkan orang yang menegur berlapang dada dengan kita; menegur dengan hikmah, melayan kita dengan hormat."

Sahabat saya tersebut hanya mendengar..

"Tetapi perlu juga kita ingat bahawa semua orang tidak sempurna". "Ada orang yang baik ibadahnya, tapi kurang pula dari sudut tatasusilanya" Kata saya. "Ada orang baik hatinya, tetapi kadang-kadang kita pula yang terganggu dengan perangainya".

"Jadi sepertimana kita mahukan orang menerima kekurangan kita, seperti itulah kita perlu bersedia menerima kelemahan orang lain". Tegas saya.

"Jika kita mahukan sahabat yang memahami kekurangan atau keburukan diri kita dan menegur kita dengan cara yang berhikmah, ingatlah bahawa semua orang ada cacat celanya; dan kalaulah orang tersebut memang tidak berhikmah dalam menegur, itulah kekurangan yang perlu kita terima".

"Ini konsep dua hala, kita perlu berlapang dada terlebih dahulu sebelum kita mengharapkan orang lain berlapang dada pada kita".

"Ana cakap macam ni, bukanlah nak katakan bahawa ana tak bersalah atau nak back-up balik diri ana sendiri daripada kesalahan yang ana buat." Kata saya menjernihkan persepsi. "Ana memang bersalah, dan teguran anta sangat bernilai buat ana" Ana akan cuba ubah perilaku dan adab ana"

"Ana harap anta faham apa yang ana maksudkan adalah kita semua ada kekurangan dan kelemahan yang tersendiri. Dan bagaimana kita mahu orang lain berlapang dada dengan kita, kita juga perlu belajar memahami kekurangan mereka. Kitakan kawan."

"Apapun, terima kasih banyak-banyak atas teguran anta" Ujar saya mengakhiri kata....



p/s: Maaflah kalau ada sesiapa yang selama ni pernah berkecil hati dengan saya....tegurlah kalau saya tersilap...jujur saya katakan, saya sangat menghargainya...tq

10 maklum balas:

alfarabi said...

salam....hanif...
anda mampu lakukannya....ana amat hargai pengorbanan nta ketika waktu susah mcm nie....

hanif_m_noor said...

ws...ye fathi. tq
ana xde la b'korban ape sangat pn...

innii said...

baik2..xpe..akak maafkan anep..XD..

hanif_m_noor said...

eleh...tak cakap kt akk pn

innii said...

kate minx maap kat sume..XP..

rahmah said...

salam..
akak pun mtk maaf klu salah silap ye..btul2 kita kena terima seadanya klmhn dan kekurangan saudara kita..apa yang patut,kita tegur utk kebaikan.perlu diingat kembali,kunci kebahagian hidup apabila kita ikhlas dlm sglanya..

Anonymous said...

Hehe.. Biasa je anip.. takda apa2 pun..

Kita sempoi je..

Haha..

;)

ruzaini said...

salam..
akak mintak maaf byk2 atas salah silap yang telah dilakukan..
rasanya x terhitung banyaknya salah akak pada anta..mintk maaf.
ikhlaskan niat, kuatkan semangat, dan teruskan usaha ya..
kalo da papa nak minx tlg, bgtau la ye, insyAllah insan yang hina ni akan menolong sedaya yg mungkin.=)

hanif_m_noor said...

Akak mmg smart la kak...

Anonymous said...

Anep, bila nak update

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template